söndag 16 mars 2008

Radhustankar goes matblogg

När det ska upp Elfahyllor på en hel vägg i vardagsrummet är det inte läge för några avancerade övningar i köket. Då passar den här laxrätten bra. Superenkelt, gott och hyfsat nyttigt även om den är ett avsteg från min ambition att undvika halvfabrikat (och avsteg sker titt som tätt ska ni veta):

Citronbakad lax med krämig spenat (4 p)

500 g laxfilé, ben- och skinnfri
Örtsalt
1 citron
500 g fryst bladspenat
1 dl svarta oliver
2 rostade paprikor (om man råkar ha en burk hemma, det har jag sällan)
2,5 dl färdig citronsås, t ex Kelda

Tina spenaten. Lägg laxen i en ugnsfast form, krydda med örtsalt. Skiva citronen tunt och lägg skivorna över laxen. Pressa ur så mycket vätska som möjligt ur spenaten och lägg den runt laxen i formen. Lägg på oliver och rostad paprika i grova bitar. Ringla såsen över spenaten och ställ i 175 graders ugn i cirka 20 minuter. Servera med ris eller kokt potatis.

(Receptet kommer från Femina, där en av mina favoritkockar Malin Söderström skriver om mat)

2 kommentarer:

RANA sa...

Jättegott! Det där borde ju till och med en hålögd, tokslut tvåbarnsmorsa klara! Eller? :-)

/Rana

Kajsa sa...

Rana: Jo jag tror nog det. Igår var jag iofs en pigg tvåbarnsmorsa men idag är jag hålögd och slut (blä vad en kass natt kan göra!), men jag skulle nog fixat det ändå.