tisdag 31 mars 2009

Kajsa har läst: Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

Det är bra att tänka positivt. Det vet vi väl alla. Egentligen. Och ändå är det så svårt ibland. Och de allra mest högljudda och klämkäcka uppmaningarna om att tänka positivt kan få mig att rygga tillbaka. Det kan bli "jajamensan, foten i kläm" in absurdum, liksom.

Trots min något skeptiska inställning, så har jag just läst en bok på temat tankens kraft: Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? av Nisse Simonson. Och han lyckades faktiskt finta bort cynikern i mig: den här boken gjorde avtryck.

Låt mig först klargöra att det handlar om en bagatell: boken är kort, lättläst och enkel att ta till sig. Men den stannar kvar. Nisse lyckas förmedla känslan av att det faktiskt är lätt att börja tänka mer positivt. Att vi alla kan skapa oss en lite bättre tillvaro, med enkla medel. Jag har återkommit till boken i mina tankar många gånger sedan jag läste den för någon månad sedan. Och vet ni: jag tänker faktiskt annorlunda idag. Jag är medveten om mina tankemönster och jag väljer att tänka mer positivt. Gudarna ska veta att jag har försökt förut. Men något gör att jag lyckas den här gången. Till och med maken har märkt det!

Boken är bäst i början. Då vilar den tungt på vetenskaplig grund. Mot slutet utgår den mer och mer från författarens egna värderingar. Och då känns den ärligt talat lite... mossig. Är det till exempel nödvändigtvis så att sociala kontakter via nätet är så mycket sämre än dem i verkliga livet? Och jag är helt med på hans tankar om att vi inte kan shoppa oss lyckliga. Men när Nisse moraliserar över kvinnors väskshopping samtidigt som han pratar lyriskt om sina egna teknologiska lyxprodukter, ja då luktar det lite unket av gamla könsroller. Det är uppenbarligen skillnad på shopping och shopping.

Men låt er nu inte avskräckas av detta, utan lyd min uppmaning: läs!

6 kommentarer:

Anna sa...

Ja, jag lovar.
Jag måste.

Kajsa sa...

Anna: Måsten finns det så det räcker, det här är inget sådant. Men boken kan ge en del, så läs om lusten infinner sig.

Anna sa...

Lusten finns, jag har haft boken på min bokus-önskelista i ett halvår! :-)

Kajsa sa...

Anna: Jamen dåså - seså, klicka på beställningsknappen!

Solrosfrö sa...

Jag har lyssnat på Nisse en gång och han var otroligt inspirerande som föreläsare. Mycket omega3 pratade han då. Bra mot allt ;-)

Kajsa sa...

Fröet: Jag kan tänka mig att han är inspirerande att lyssna på. Omega 3 + positivt tänkande, vilken pangkombo!