måndag 17 oktober 2011

Äppelskandal

Häromdagen skulle jag handla lite, och begav mig till vår lokala Hemköp-butik. Den är rätt kass, så jag undviker den i vanliga fall men den här dagen var jag sjuk och trött så jag orkade inte ge mig ut på några längre äventyr. Jag var bland annat på jakt efter äpplen. Och visst fanns där äpplen. Från Argentina, Frankrike, Italien och Polen. Inte ett svenskt äpple så långt ögat kunde nå.

Jag trodde inte det var möjligt, så jag frågade en Hemköp-medarbetare som stod och packade upp grönsaker om det inte fanns några svenska äpplen. Nej, sade hon utan att ens titta upp från grönsakerna. Är det möjligt, sade jag, det är ju högsäsong för svenska äpplen och ni har fyra sorter men inte en enda svensk!? Jag visste sen tidigare att ni har ont om ekologiska produkter, men svenska äpplen är väl självklart i oktober? Vi har ekologiska äpplen där borta sade hon (ganska surt och fortfarande utan att titta upp) och nickade mot en annan hylla.

Och javisst, där fanns ekologiska äpplen, packade i plasttråg. Italienska. Ja, fast det var inte ekologiska utan svenska äpplen jag ville ha, sade jag. Men jag får väl gå till ICA i stället. Jamen gör det då, sade den sanslöst oengagerade kvinnan med grönsakerna. Utan att titta upp.

Så tack och hej Hemköp, I'll take my business elsewere.

5 kommentarer:

Nipe sa...

Bra beslut.

I Veras hus sa...

Oerhört märkligt.
Kolla in min nya sida:
http://studioveragarcia.blogspot.com

Häls. Kicki

cruella sa...

Skitdåligt, men prata direkt med butikschefen.

Kajsa sa...

Nipe: Eller hur! Veckan efter mitt besök skyltade de med svenska äpplen, flera sorter, så kanske lärde de sig något...

Kajsa sa...

I Veras hus: Vad kul med shop, ska genast kolla!

Cruella: Ja det skulle jag kanske ha gjort men orka. Om du förstår vad jag menar. Jag blev så trött på bemötandet att jag nog nöjer mig med att rösta med fötterna den här gången.