söndag 13 november 2011

Grönt är skönt


Särskilt nyttig har den som sagt inte varit, min novembermånad. Men en sak har jag gjort rätt: jag har lagat, serverat och ätit massor av grönsaker. Häromdagen hade vi sex sorters grönsaker till middagen. Rå vitkål, isbergssallad och morot för att tillfredsställa barnens smak, och så en ljummen sallad i gröna toner till maken och mig. I den hade jag knaperstekt squash, broccoli och lätt uppfräst spenat. Olja, vinäger, salt, peppar och rostade solrosfrön på - mums! Idag kom vi upp i fem sorters grönt: morötter och gurka i stavar, ljummen broccoli- och spenatsallad med solrosfrön, och så haricots verts med senapsvinägrett och rödlök. Och vänta nu lite, rödlöken måste väl också räknas som grönt - alltså sex sorter även idag!

Min strategi är att fylla mer än halva tallriken med grönt och därmed lämna mindre plats till måltidens andra beståndsdelar som t ex kött och kolhydrater, eller som idag spagetti carbonara. Min egen variant av tallriksmodellen. Funkar finfint, och ärligt talat hörni: vad vore livet utan spenat, citron och avokado?

Inga kommentarer: