fredag 11 november 2011

Lydmar vs hotell Skeppsholmen 1-0

Jag har varit på planeringsdagar som sagt. På Hotell Skeppsholmen. Förutom en hel massa planerande i vackra Skridskopaviljongen har det inneburit dumlekola, vaniljbullar, småkakor, carpaccio med pepparrot, cava, renfilé, mazarin med äppelterrin, chokladmuffins, ostmackor på surdeg, krämig risotto, friterad persilja, rödvin, earl grey och så lite mer dumlekola. Ja, ni fattar. Inte direkt något nyttigt november. Precis som jag förutspådde.

Hotell Skeppsholmen förresten. Ett fint litet ställe på en av Stockholms absolut vackraste platser. Bra mat och fina miljöer. Men, tyvärr, dålig service. Snorkig och nonchalant. Slarv som glömda glas, uteblivet smör och karljohansvamp även till den som beställt svampfri mat gjorde inte saken bättre. Jag hade privilegiet att bli bjuden på den goda maten av min arbetsgivare, men jag kunde inte låta bli att snegla på menyn. Snordyrt - även med stockholmsmått mätt. Och ärligt talat - med sådana priser så får ni allt jobba såväl med service och kulinarisk kvalitet som med bemötande och atmosfär. Jag menar en skaldjursburgare för 315 kronor - amen kom igen... Och i den vackra konferensvillan saknades papperskorgar, ordentlig belysning och värme. Då hjälper det inte att vaniljbullarna är som sända från himmelriket.

På väg hem från holmen slank jag och en kollega in på ett annat, närbeläget hotell för en fredagsdrink. Och oj hörni, vilket skillnad. Lydmar är snyggt, inbjudande, hemlikt, varmt och befolkat av fantastiskt trevlig, cool och vänlig personal. Såvitt jag kan se är matpriserna också något rimligare. Heja Lydmar! Hotell Skeppsholmen: se och lär...

Inga kommentarer: