lördag 23 oktober 2010

En lördag med drömmar

Sitter vid datorn med en stor kopp te, iklädd sockor, tofflor, mysbrallor, dubbla tröjor och morgonrock. Samt tjockaste sjalen lindad runt halsen. Och huttrar. Är inne på fjortonde dagen med förkylning och småfeber. Igår toppade jag det hela med höstens första migränanfall.

Nåja. Jag ska inte klaga. Det är lördag, och jag slipper vara ute och kratta, städa och röja - till skillnad från maken och mina flitiga grannar.

I stället glider jag diskret in på charterbolagens sajter. Drömmer mig bort. Klicketicklick. Jag tror den här familjen behöver en februariresa till sol och värme. Sol. Och värme. Resmålet spelar inte så stor roll. Jag tänker mesta möjliga avkoppling och minsta möjliga motstånd. Jag tänker charter, all inclusive, barnklubb, poolområde. Förslag?

Men åter till nuet. Det är lördag och allrakäraste syster är på besök. Ikväll väntar middag i brasans sken: lax med cashewtäcke och ljummen potatissallad, ett glas oekad chardonnay och konjakskokta plommon med vaniljglass.

6 kommentarer:

mamac sa...

Egypten - sol och värme for real. Inte så lång flygresa. All inclusive is a must just där.

Eller Thailand men då räcker nog inte en vecka. Jag vill också iväg!!

Heson sa...

I november förra året var vi till "Lago Taurito", som ligger lite nordväst (tror jag) om Puerto Rico på Gran Canaria. Stort poolområde med kanaler, vattenfall, fontäner, vattenrutchbanor mitt emellan fyra hotell. Det fanns även bowling, minigolv, studsmattor, spelhall, ja alltså det mesta man kan behöva. All inclusive med riktigt bra mat. Klart en höjdare och det borde funka lika bra i februari som i november. Kan rekommenderas!

Krya på dig!

Kajsa sa...

Precis så där har ju jag känt hela hösten!! Ja, alltså inte snuvan även om jag lider av den och bihåleinflammation just nu jag också, utan behovet av en resa i februari. Efter långt övervägande valde jag ett All Inclusive på Teneriffa men uppvärmda pooler, ändå nära till stand och barnklubb.Har aldrig varit där så jag kan inte säga något om det, än. Har tidigare varit i Egypten och gillar verkligen Egypten, men det är mkt kallare nätter där än på Kanarieholmarna den tiden på året. Bara att tänka på.. om man vill ha lite schysst ljumma kvällar. När jag var i Egypten i januari var det kaaallt på nätterna!
En kompis tipsade om Cap Verde, inte mkt längre dit. Men där finns inte mkt mer än just strand och i övrigt är det tydligen ganska tomt. Beror på vad man är ute efter, men kan ju vara värt att kolla upp och läsa lite om. Kan tydligen vara lite blåsigt viss tid på året också, men det kan det nog vara på Kanarieöarna också skulle jag tro.

Kajsa sa...

Mamac: Thailand vore ju allra härligast, men vi kan nog bara avvara en vecka. Det lutar åt Egypten.

Heson: Jag har aldrig varit på Kanarieöarna, ska kolla upp ditt tips som ju låter som precis vad vi söker den här gången.

Kajsa: A, kalla nätter, det hade jag inte tänkt på. Här krävs lite jämförande studier, helt klart.

Hur skulle jag förresten klara mig utan alla kloka tips och råd på bloggar och fejan?

JMElena sa...

Vi var i Jordanien i mars. 5 timmars flygning för att landa i en kulturkrock! Och det var precis vad vi ville ha - lyx (skönt Kempinskihotell vid stranden), värme (ca 30-35 grader) och upplevelser som gör att barnen fokuserar på annat än att köpa billiga plastleksaker - vi fick in kamelritt, en dag i öken, minaretutrop och stämningen av att gå för att äta i byn till doften av vattenpipor, ljuden av minaretutrop och intrycken av att behöva se upp för kameler på trottoaren! apollo åker dit och priset blev - lyxhotell till trots - billigare än Kanarieöarna året innan. Sonen längtar fortfarande tillbaka! Vi med!

Kajsa sa...

JMElena: Jamen DET ska jag verkligen kolla upp. Jordanien känns lite mer exotiskt än Egypten. Stort tack för tipset!