måndag 25 mars 2013

Nu kör vi! Igen...


Jättenyttiga januari gick hyfsat bra, men när influensan gjorde sitt intåg i radhuset så sprack mitt kostupplägg från söm till söm. Min vikt är nu densamma som när vi kom hem från jullovets all inclusive-resa och det är några kilon mer än jag känner mig tillfreds med. Jag är inte överviktig, men märker hur kilona sakta, sakta smyger sig på månad för månad (det började efter 40!), och jag tänker att om jag sätter stopp nu och inte väntar, så blir det en enklare resa.

Så nu kör vi igen! Koll på vad jag äter med GI-fokus, inga sötsaker och mycket träning är min strategi. Mitt mål är att gå ner tre kilo på tre månader, det vill säga från den 1 april till den sista juni. Det känns som ett mycket rimligt mål, eller vad säger ni?! Men jag vill hellre sätta ett lågt mål som jag kan uppnå och som är beständigt, än att sikta för högt och inte nå dit.

Den 1 juli åker vi till Samos, så min målbild får väl vara att känna mig snygg, stark och lagom smal när jag sätter mig på planet. ;) För att peppa mig själv under resans gång tänker jag skriva veckorapporter här på bloggen, där jag sammanfattar veckans mat och träning. Det får ni lov att stå ut med...

Förra veckan hade jag noll fokus på maten, så idag sammanfattar jag bara den gångna veckans träning. Men vad gäller kosten så kan jag väl säga som så att en sjurätters avsmakningsmeny med vinpaket inte direkt gör underverk med kroppen... Däremot fick den min själ att må väldigt bra - nog så viktigt.

Träning vecka 11-12
Söndag: 5,1 km jogg (halt!)
Måndag: 45 minuters crosstraining (pass på SATS)
Tisdag: vila
Onsdag: 60 minuters crosstraining (pass på SATS)
Torsdag: vila
Fredag: 6 km rask promenad i snöigt och isigt Småland
Lördag: 4,4 km rask promenad runt Växjösjön (en klassiker)
Söndag: vila

Åh vad jag längtar efter att cykla till jobbet. Efter påsk kör jag, oavsett väder. Och apropå påsk; under påskhelgen kommer jag inte att äta sockerfritt. Några skumägg vill jag ha, och en mandeltårta blir det på påskafton. Men från och med den 1 april är det nolltolerans för sött i åtminstone två månader. Basta!

Inga kommentarer: