måndag 3 januari 2011

Dagarna man (inte) minns

Det finns personer, på mitt jobb till exempel, som så här ett par dag före trettonhelgen säger:

"Va?! Jobbar vi halvdag på onsdag? Är vi lediga på torsdag?"

Och så ser de helt förvånade ut.

Sån är inte jag. I min kalender är de sedan länge prydligt utmärkta, de där arbetsfria dagarna. För hur mycket jag än gillar mitt jobb, så är de ändå små glimtar av glädje i vardagen, de där dagarna.

Och jag kan inte låta bli att undra om de här personerna verkligen är så där ovetande, egentligen? Eller om de låtsas och liksom koketterar med att de minsann inte längtar efter att ha ledigt.

Fast den misstanken kanske är väl konspiratorisk. Vad tror du?

8 kommentarer:

Anonym sa...

dom finns på mitt jobb också. Och jag har inte ens halvdag utan heldag. Som chef med oreglerad arbetstid så har man inga halvdagar. Liksom.

Och personen som inte hade koll på halvdagen - hade verkligen inte det. Hon har jobbat alla mellandagar och hade knappt koll på att torsdag var en helt ledig dag.

men jag tar ut lite ledigt på onsdag som kompensation för jobbet jag gjorde under min semester mellan jul och nyår. Så ledig blir jag ändå.

Karin sa...

Jag har också funderat på vad Trettondedag jul har gjort för att förtjäna denna anonymitet? Den har inträffat den 6 januari varenda år sedan typ alltid! Ändå glömmer folk bort att den finns. Hur kan man glömma en ledig dag?

Kajsa sa...

Mamac (för jag gissar att det är du :-): Bra där, att du tar ledigt. Själv jobbar jag halvdag på onsdag, känns sådär...

Kajsa sa...

Karin: Eller hur! Den borde sannerligen inte komma som någon överraskning. Heja trettondag jul!

Annika sa...

Jag tror att folk som säger så fejkar ;-). Även jag har haft trettondagen markerad i kalendern länge. En dag då jag slipper ta semester eller föräldraledighet :D!
God fortsättning, förresten!

Malinka sa...

Nja, innan jag hade barn och var tvungen att hålla reda på alla dagar när fsk och skolan är stängd, kunde jag glömma sånt. Jag blir lätt både dag- och veckovill om jag inte medvetet håller koll.

Överraskningen kanske inte är att trettondagen infaller den 6 januari och att den ger en dags ledigt, utan att det är DEN HÄR veckan som innehåller 6 januari.

Jag undrar bara över vad 17 den där halvdagen innan är till för, i Sverige när man inte firar på något stort sätt. Men för mig finns förstås inga halvdagar, egen företagare som jag är.

Kajsa sa...

Annika: God fortsättning till dig också!

Kajsa sa...

Malinka: Och du är nog inte ensam om att bli veckovill när tillfälle bjuds. Min svåger är en annan, som syster påminde mig om när vi pratades vid nyss. Fast en och annan koketterar nog lite, det är jag övertygad om!

Bra fråga, det där om halvdagen. Jag har inget svar, åker bara hem och säger tack så mycket! :-)