onsdag 12 januari 2011

En läsupplevelse, Murakami style

Fågeln som vrider upp världen, hörni. Vilken enastående bok. Det är Alice i underlandet, det är Paul Auster och det är Kafka. Och så lite Bulgakovs Mästaren och Margarita. Fast ändå inte.

Romanen är en surrealistisk hallucination, placerad i ett märkvärdigt västerländskt Tokyo av idag. Huvudpersonen, herr Okada, har det sannerligen inte lätt när han kastas ur sin händelselösa vardag hals över huvud in i en labyrint av fullständigt skruvade skeenden och parallella verkligheter. Trots att han möter den ena människan mer mystisk än den andra, och ställs inför mörker, grymheter och snudd på obeskrivbar ondska, så bibehåller han sitt lugn och sin värdighet. Och jag kunde inte sluta läsa.

Det blir helt klart mer Murakami.
Snarast.

5 kommentarer:

cruella sa...

Det är det som är Murakamis särmärke: Man sugs in i det till synes vardagaliga, trots alla absurditeter, och den enkla flytande stilen. Och kan inte sluta läsa.

Något måste förresten ha hänt med min lilla bokvinst med julen och posten. Men no sweat om den blivit liggande!

mamac sa...

det där måste jag läsa!

Kajsa sa...

Cruella: Det är ingen fara, det är bara lite lång leveranstid för böcker härutifrån förorten... Boken har legat på matsalsbordet i ungefär sisådär hundra år, pinsamt nog. Men nu är den faktiskt på väg. Sent omsider... :-)

Birgitta: Perfekt för uppsalapendeln!

cruella sa...

Haha, hoppas du inte fick alltför dåligt samvete. Jag fick nämligen ett kryptiskt leveransmeddelande från min postutlämnare strax före jul, när jag redan lämnat stan, om att ett paket skulle ligga kvar till den 29 januari. Men då var jag inte hemma och lappen har jag tappat.

Skönt att det inte var boken då! (Men man undrar ju vad för spännande jag har missat...)

Kajsa sa...

Cruella: Nejdå, dåligt samvete hade jag redan innan... Som sagt: boken har legat där och liksom ropat SKICKA IVÄG MIG DÅ! Typiskt bara att du skulle fråga exakt samma dag som jag faktiskt - äntligen - fått ner bokeländet i ett kuvert och skickat det med maken för att posta. (Själv har jag ingen aning om hur man gör sånt nu när posten inte finns längre...;-)

Hoppas boken blir till glädje! :-D