måndag 2 april 2012

Det här med vobb

Jag har av förklarliga skäl missat en del av det svenska nyhetsflödet den senaste veckan. Så jag kanske är sist på bollen när jag läser i DN att Försäkringskassan förbjuder vobb, det vill säga att man jobbar hemifrån när man är hemma med sjukt barn.

Men vad är egentligen att vobba? I artikeln står det "Det kallas ”vobba”, att jobba samtidigt som man får försäkringspengar för att vara hemma för att vårda sjuka barn.". Men så definierar jag inte vobb. I min värld vobbar man när man inte tar ut någon ersättning från Försäkringskassan, utan i stället jobbar hemifrån när barnen är sjuka och debiterar jobbet för de timmar man jobbar, alternativt senare jobbar igen den tid som fattas om man inte har möjlighet att jobba åtta timmar. Jag vobbar själv ibland, och om jag inte kommer upp i åtta timmar så ser jag till att jobba igen några timmar en annan dag eller också tar jag av mitt flexsaldo. Försäkringskassan är inte inblandad över huvud taget.

För mig är det självklart att man inte jobbar och tar ut lön samtidigt som man tar ut tillfällig föräldrapenning. Jag undrar om det kan vara så vanligt som Försäkringskassan verkar tro. Dessutom är jag tacksam över att ha ett jobb som gör det möjligt för mig att jobba hemifrån ibland. Det är inte alla som har den möjligheten.

Hur definierar ni vobb?

5 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Precis som du.
Dvs undvika att blanda in FK överhuvudtaget genom att jobba hemifrån om barnet är sjukt. Det är ju en del av poängen - att slippa krångla med FK-blanketter och löneavdrag.

Malinka sa...

Det är DN som inte vet vad de snackar om. Jag har aldrig hört talas om någon som menar att vobba är något annat än att jobba hemma med sjukt barn i stället för att ta ut tf föräldrapenning.

Häromdagen (eller idag?) kom en kort uppföljning där man lite tog tillbaka vad man skrivit förra gången – och berättade att man kan ta ut dagen i delar, så att man kan konbinera vab med vobb – så det är nog många som klagat.

Lo sa...

De dagar/timmar som jag jobbar när barnen är sjuka får jag pengar från jobbet. Övriga timmar från försäkringskassan. Skulle aldrig drömma om att skriva samma timmar på båda!

Unknown sa...

Men det låter sjukt dumt att jobba och ta ut föräldrapenning. Jag har aldrig varken vabbat eller vobbat eftersom jag fortfarande är föräldraledig på heltig men tyvärr kommer jag aldrig, i mitt nuvarande jobb, ha möjlighet att vobba. Så ser verkligheten ut för oss inom vården, väldigt inskränkt och gammalmodigt.

Nipe sa...

Fattade inte heller riktigt deras definition av att vobba. Antingen jobbar man hemma, när det sjuka barnet sover exv och då får man lön. Övrig tid tar man komp/flex eller ersättning från FK. Dubbelt är helt uteslutet in min värld.