måndag 2 april 2012

En sån resa

Bilderna väntar fortfarande i kameran, men här får ni en första liten rapport från New York.

Veckans...

...kändisspotting var Alexis Bledel ("Say what?" kanske du tänker, men om jag säger dottern i Gilmore girls så vet du nog) och Stings fru Trudie.
...bästa burgare var inte den på Burger Joint, trots att den flera gånger rankats som New Yorks bästa, utan den på Bill's bar & burgers. Holy cow så gott! Vi var där två gånger, och andra gången dog jag litegrann av lycka när jag fick sätta tänderna i min spicy jalapenoburger, med guacamole och en överjordisk cole slaw. Mums! Och deras strawberry milkshake... Jag finner inte ord.
...raraste kommentar fälldes av en sisådär nioårig flicka när hon kom in på Tiffany's med sina föräldrar. De frågade henne om hon tyckte det var fint, varpå hon såg sig om och svarade "Yeah, but where is the breakfast, though?"
...mest passande var när vi satt på en krog i hipstertäta Williamsburgh och de spelade introlåten till "Portlandia". Mycket passande.
...shopping ägde rum på Anthropologie, där jag äntligen förstod grejen med doftljus. Crisp champagne från Voluspa is tha shit. Ett fint bälte hittade jag också. På J Crew hittade jag en fabulös stickad klänning, det var också trevligt.
...kulturupplevelse var Cindy Sherman-utställningen på Moma. Makalöst bra.
...drink intog vi på Balthazar. En sidecar för mig och en galet god rackare vid namn Thomas för maken. Den toppades med en skvätt champagne, mycket lyxigt.
...överraskning var min nattsömn. Jag sov som en stock varje natt. Har inte sovit så gott på tio år tror jag. En kombination av hektiska dagar och en ruskigt skön (läs hård) säng gjorde tricket.
...fynd var champagnen vi skålade i på flighten till New York, eftersom flygvärdinnorna glömde ta betalt. 200 kronor att använda till annat - inte mig emot. Kall, torr och gratis ni vet.
...godaste lunch var utan tvekan fräscha sallader från Wholefoods market. Detox salad med broccoli och blomkål, kryddig linssallad, asiatisk nudelsallad och tabbouli för att nämna några. Allt plockade vi med oss från deras fantastiska buffé. En god och härlig kontrast till sockrade munkar, feta pommes frites och läsk. Wholefoods vid Columbus circle, helt nära vårt hotell, är en turistattraktion i sig, wow vilket ställe. Lunchmackan från Le pain quotidien som vi intog i ett soligt Bryant Park kom nog på andraplats.
...debatt var den om den tragiska dödsskjutningen av Trayvon Martin i Sandford, Miami. Den dominerade nyhetsrapporteringen totalt.
...fröjd för ögat var de blommande körsbärsträden. Och magnolian. Och värmen vi fick njuta av våra första dagar: 24 grader varmt. Det ni.
...höjdpunkt är omöjlig att välja ut. Hela veckan var som en dröm, faktiskt. Succe, rätt och slätt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, det låter underbart! Har ju två månader kvar tills jag får uppleva denna stad, och ser fram emot fler tips på vad man bör göra. Det vattnas ju i munnen när man läser om Bill´s bar & burgers... :)

Annika sa...

Låter som en helt fantastisk resa. Härligt att läsa!

Kajsa sa...

Anonym: Japp, Ett besök hos Bill är ett måste!

Annika: Å, det var ljuvligt.