söndag 22 april 2012

Roligheter

Det är tungt, det här kalla och gråa vårvädret. Det påverkar mig mer än jag egentligen vill att det ska. Visst njuter jag av ljuset, och av fågelsången. Men jag saknar solen. Och värmen.

Det är en himla tur att jag har mycket annat att glädja mig åt just nu. Förra veckan hade jag förmånen att följa med en god vän på Laleh som spelade på Cirkus. Jag har tidigare inte varit något större fan, men nu är jag helt såld. Totalt. Konserten var fantastisk: vilken musik, och vilken kvinna hon är. Stark, spröd, självironisk, pretentiös, spejsad, jordnära, rolig och så sjukt begåvad - allt i en salig röra. Tack A för att jag fick göra dig sällskap!

Igår var maken och jag på 40-årsfest hos fina vännerna tillika grannarna. Oerhört lyxigt att gå på fest fyra dörrar bort. Margaritas, italienska delikatesser, knasiga lekar och fantastiskt trevligt sällskap gjorde detta till en kväll att minnas. Och jag är glad över att jag varit piggare än maken idag - han blir numera gruvligt bakis bara efter ett par drinkar stackarn. Ingen ungdom längre...

Veckan som kommer bjuder också på trevligheter. Imorgon blir det middag på Ulla Winbladh med maken och sen bär det av till Cirkus igen, nu för att se Schyfferts och Lindströms Ljust och fräscht. Och på tisdag kväll väntar fransk middag med två fina vänner, fint som snus. På fredag är jag ledig vilket betyder en fem dagar lång helg, utmärkt utmärkt. Vågar vi hoppas på värme till dess måntro? Långtidsprognosen på yr.no ser inte direkt lovande ut.

Nåja. Det ska väl bli vår i år också. Nu ska jag bänka mig framför Shutter Island som börjar på fyran om fem minuter. Jag lär inte orka igenom hela filmen, men ser fram emot att låta mig uppslukas av den suggestiva stämningen ett tag innan det är sovdags. Och har ni varken sett filmen eller läst boken, då rekommenderar jag helt klart en helkväll framför tv:n.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Laleh är otroligt begåvad. Vilken kvinna! Måste försöka se henne live snart.

Elisabeth sa...

Laleh är bra. Men ville bara säga att jag gillar din blogg. Skön stämning eller hur man ska säga...

Kajsa sa...

Karin: Ja, se henne - rekommenderas!

Elisabeth: Jamen tack, vad roligt att höra! :-)