måndag 4 februari 2013

Friskus-februari

Efter en planerad paus på några dagar (jag säger bara krämbullar) är det på't igen med mitt sunda liv. Reglerna för friskus-februari är ungefär desamma som för jättenyttiga januari:
  • Träning har högsta prioritet. Minst två gympass i veckan och så lite kondition på det.
  • Inget godis.
  • Inget fika och inga desserter. Med två undantag: makens födelsedag och fettisdagen
  • Så lite kolhydrater som möjligt och inga snabba kolisar alls. I övrigt fokus på nyttig och ren mat, mycket grönsaker och fisk.
  • Inga sötade drycker. Alkohol är tillåtet i mindre mängder.
  • Svettas varje dag. Om inte annat får jag väl springa ett par varv upp och ner för trappan därhemma. All träning är bra träning!
Det blev ingen viktnedgång att tala om i januari. Men å andra sidan är jag ganska vältränad och har ett BMI på ungefär 22 vilket faktiskt är rätt så lagom, så det kanske är som det ska. Dessutom har jag styrketränat ganska mycket, så förhoppningsvis har något gram fett omvandlats till muskler.

Fast jag skulle inte ha något emot att krympa volangerna lite grann... Tror jag ska komplettera vägningen med att mäta midja, höfter och lår. För det är ju trots allt motiverande att kunna mäta och se förbättringar. Och så har jag ju ett par smaljeans som sitter lite, lite för trångt - en perfekt måttstock på mitt sunda liv.

Nu kör vi!

2 kommentarer:

Ingela sa...

Det låter som om du har en väldigt sund kropp så jag tycker helt klart att du ska mäta istället för att väga och att du gör helt rätt som fokuserar främst på träningen. Det är min tanke också, om jag bara tränar på bra så vill jag inte äta onyttigt och kroppen väljer själv den nyttigare maten. Men idag har jag födelsedag och då ska jag unna mig en bit underbar tårta från stadens bästa konditori.

Är fortfarande så glad för att du visade mig NTC-appen, igår blev det ett svettigt och tungt 45-minuterspass när barnen somnat.

Jag har dock en kropp som behöver gå ner ca 10-15 kilo men som inte alls är samarbetsvillig. Trots att jag tränar mycket och äter (vad jag tycker) bra och nyttigt så händer ingenting. Vill inte äta enligt någon diet för jag måste kunna hålla min mathållning över lång tid så LCHF och liknande är inte för mig men jag undviker (framför allt snabba) kolhydrater och sötsaker och äter annars varierat och sunt. Funderar nästan på att anlita en dietist för att få lite råd..

Kajsa sa...

Ingela: Visst är det härligt med sambandet mellan träning och kost. När man använder kroppen aktivt, så vill man liksom ge den bättre bränsle!

Idag fyllde maken 45, och vi firade traditionsenligt med amerikanska pannkakor, lönnsirap bacon och blåbär till frukost. Redan i bilen på väg till jobbet var jag trött, och förmiddagen försvann som i halvkoma. Snacka om skillnad i känsla jämfört med en morgon då jag äter smoothie med proteinpulver, en halv grape, ägg och frökex med ost - då är jag hur pigg som helst. Helt klart en tankeställare - och tur att nästa födelsedag dröjer till maj...

Så roligt att du gillar NTC. Visst är det både tungt och svettigt!