söndag 4 september 2011

Mer beröm åt folket!

Alltså det här med att ge varandra beröm. Tänk så enkelt det är. Och tänk så viktigt. Några väl valda positiva ord kan betyda så himla mycket. Och ändå är vi så dåliga på att ge varandra beröm och positiv återkoppling. I alla fall är jag det.

Jag har fått fint beröm den här veckan. Bland annat av en kollega som sade:

- Du Kajsa. Du är en sån frisk fläkt på avdelningen, vet du det? Du är så drivande i dina frågor, och det är så inspirerande. Du når ut i verksamheten, och det är sannerligen inte lätt. Du gör ett riktigt bra jobb. Lova att du tar till dig det!

Berömmet värmde alldeles särskilt mycket eftersom det kom från en person på avdelningen som jag inte uppfattat som särskilt utvecklingsorienterad eller intresserad av det jag jobbar med. Där ser man.

I veckan fick jag också ett tjänstgöringsbetyg från mitt förra jobb. Ett två sidor långt, väl genomtänkt, genomarbetat och detaljerat omdöme som verkligen förklarar vad jag pysslat med på jobbet, och som är späckat med rent fantastiskt beröm från min dåvarande chef. Så himla skönt att läsa, inte minst med tanke på hur frustrerad jag var under min sista tid på myndigheten.

Enligt betyget så är jag påläst, utvecklingsorienterad, kvalitetsmedveten och levererar i tid. Jag ställer höga krav på mig själv och har hög integritet. Min chef uppskattade särskilt mitt positiva sätt och min goda kamratanda, och konstaterar att det är lättare att lyckas som chef med medarbetare som mig runt omkring sig. Hon skulle inte skulle tveka att åter arbeta tillsammans med mig om tillfälle uppstod. Ett av projekten jag jobbat med kallar hon "en av de svåraste uppgifter man kan ha som kommunikatör. Utfallet av projektet var mycket lyckat och Kajsas kompetens och personliga egenskaper var en avgörande del i detta".

Fint va! Att jag har lite skev självbild och rätt taskig självkänsla, det skrev hon inget om (det döljer jag skickligt). Jag jobbar på den... Bland annat genom att skryta ohämmat här på bloggen.

Och hey, it's my blog and I'll brag if I want to! ;-)

6 kommentarer:

Heson sa...

Vad härligt med en riktig egoboost! Vilken bekräftelse! Ta åt dig allt vad du orkar!

All is pretty sa...

Underbart med så mycket positiv feedback! Jag är övertygad om att du är väl förtjänt av varenda positivt ord!! :)

Kajsa sa...

Heson: Jag gör så gott jag kan! :-)

Kajsa sa...

All is pretty: Ja, det känns härligt. Och jag är den sortens person som verkligen _behöver_ feedback. Fast det kanske vi alla är?

Annika sa...

Jag tycker att det är härligt att läsa detta1

Eget beröm luktar gott. Så borde ordspråket lyda.

Kajsa sa...

Annika: Amen på det.