lördag 3 september 2011

Pinsam mat?

En av mina facebookvänner skrev igår (rätt så humoristiskt) om vilken pinsam fredagsmiddag hon höll på att laga. Fejan fylldes genast av mer eller mindre fantasifulla gissningar om vad det var hon lagade. Lövbiff med pommes, falukorv med snabbmakaroner, smördegsinbakad kassler... (Det visade sig vara 70-talsklassikern Flygande Jacob.)

Intressant det där, vilka associationer vi har till olika maträtter. "Säg mig vad du äter och jag ska säga dig vem du är...", eller?

Jag får nog erkänna att jag tycker tacopaj är litegranna pinsamt. Kassler med ananas känns inte heller så hett.

Vad är pinsam mat i din värld?

6 kommentarer:

Editor sa...

Räkcocktail i sådana glas på fot och rostbiff med potatissallad, även om båda rätterna är goda!

Kajsa sa...

Caroline: Ja, köpe-potatissallad är rätt pinsamt. Men gott ibland! För tio år sen hade jag nog tyckt smörgåstårta var pinsamt, men idag - bara gott!

Nipe sa...

Ja, köpe-potatissallad! Nä, annars tycker jag nog tacos en fredag. Visserligen ganska vanligt förekommande i vårt hem i brist på ork, men ändå - att man inte kan anstränga sig mer en fredag liksom.

Kajsa sa...

Nipe: Här blir det också en hel del fredagstacos... Fast jag tycker allt annat med tacokänsla är värre, typ fisk med tacotäcke (ryyyys) och så.

Nipe sa...

Haha, å jag som ganska ofta tar fajitaskrydda på kycklingbenen innan ja gslänger in i ugnen...

Kajsa sa...

Nipe: Jamen det är opinsamt. Det är något med just fisk och tacokrydda som känns så... fel!