söndag 17 juni 2012

En bra helg. Regnig, men bra.

Vilken skillnad det är på en helg med energi och en helg utan. Förra helgen var jag helt sänkt, halvt sjuk och sorgsen. Den här helgen har jag orkat njuta av varje minut. Underbart, och något att vara tacksam över.

I fredags kollade jag alltså på film i soffan, i sällskap av maken som kollade på fotbollen och storebror som surfade runt på Google Earth ("kolla mamma, jag åkte till Sydamerika, man bara kör jättelångt ditåt (pekar ut i trädgården) så kommer man dit!"). Filmen ska ni för övrigt se, inte minst för Elizabeth Olsens skull. Hon gör en makalös rollprestation som Martha/Macy May/Marlene.

I lördags gjorde jag en utflykt till nya, hypade Mood-gallerian. Som den förortsråtta jag är känner jag mig mer hemma i Vällingby centrum, men visst var det fint. Champagne, vårrullar och dumplings i goda vänners lag på EAT gjorde inte saken sämre. Ett reafynd på COS och en välsittande pennkjol från Zara piggade också upp. Väl hemma igen vinkade jag av storebror som skulle sova över hos en kompis. Maken och jag lagade en enkel men god lördagmiddag (pasta med ärtpesto, rucola och kallrökt lax), spelade ett parti kubb i trädgården (det råder delade meningar om vilket lag som vann...) och gav oss ut på kombinerad blomplockningstur och cykelträning med lillasyster. Hennes lyckliga min när hon insåg att hon cyklat en lång bit utan hjälp var obetalbar. Såklart. Senare på kvällen kom storebror hem igen och det var vi ärligt talat rätt nöjda med: det är ju hur som helst allra mysigast att ha hela familjen samlad härhemma.

Idag hade vi tänkt dra till Mariefred för att besöka Gripsholms slott och Grafikens hus samt spankulera runt i den pittoreska lilla stan. Men eftersom regnet formligen forsade ner så blev det Tom Tits i stället. Där hade vi en höjdardag med bus, experiment, lunch och skratt. God söndagmiddag i form av fetafyllda lammfärsfrikadeller i tomatsås och sen en lugn kväll. Bra, bra.

Och nu tre och en halv dag till semestern.

Det funkar.

Inga kommentarer: