onsdag 3 oktober 2012

Våga vägra provanställning

Jag har bloggat om det här tidigare, men på förekommen anledning gör jag det igen:

Om du är kvalificerad och erfaren inom ditt område, kan presentera goda meriter och referenser, så ska du inte gå med på att bli provanställd. Om rekryteringsprocessen inte räcker för att arbetsgivaren ska känna sig trygg, så behöver de se över sitt sätt att rekrytera!

Mitt jobb (som jag snart lämnar för en ännu bättre tjänst - yay!) är en av tre likadana tjänster i organisationen. Tjänsterna är nya och vi rekryterades samtidigt. Förra veckan hade jag ett uppstartsmöte med mina två kollegor. Och då visade det sig att de är provanställda.

Det är inte jag. Jag är fast anställd.

Mina kollegor blev jätteförvånade när det fick höra det. De hade uppfattat det som att provanställning var ett krav, icke förhandlingsbart. Och de ser mig nu som något av en superförhandlare... Sanningen är att frågan om provanställning kom upp vid min andra intervju för jobbet. Jag tror min arbetsgivare sade något i stil med att "Vi tillämpar provanställning, hur ställer du dig till det?". Jag berättade då att jag inte är intresserad av att bli provanställd, att jag anser att det är en anställningsform som ska användas för personer som är oprövade inom området jobbet gäller. Jag har gedigen kompetens, lång erfarenhet, goda meriter och referenser och är inte intresserad av att förlora all min trygghet på ett bräde

Och då var saken biff och provanställningen ur världen. För min del. Men inte för mina kollegor.

Så tänk dig för! Det mesta är förhandlingsbart. Och om du behöver argument i en kommande rekryteringsprocess, så läs den här debattartikeln som uttrycker min åsikt väldigt väl.

7 kommentarer:

Ingela sa...

Bra inlägg! Har faktiskt inte ens tänkt tanken på att jag skulle kunna förhandla bort provanställningen men det ska jag absolut tänka på när det är dags att byta jobb nästa gång (dröjer förhoppningsvis en bra stund nu)! Faktum är att min provanställning gick ut idag efter mina första 6 månader så nu är jag också fast anställd!

cruella sa...

Bra!!

Åretruntparadiset sa...

Helt sant. Jag kan inte förstå hur annars helt normalt tuffa människor förvandlas till accepterande medhållare så fort det där med provanställning kommer upp. Arbetsgivaren kommer alltid att försöka, men inser i princip alltid att det är en orimlig begäran för människor som kommit en bit i sin karriär. Är man arbetslös är det ju förstås ett annat läge, men annars - aldrig! Arbetsgivaren har allt att vinna, du har allt att förlora. Bra att du lyfter detta igen.

Kajsa sa...

Ingela: Grattis till fast anställning! :D

Cruella: :)

ÅRP: Japp, jag ser det nu som min plikt att upplysa min omvärld om detta.

Cizzi sa...

Fast ... det finns ju rätt bra exempel på tillfällen man hade önskat att det tillämpades provanställning. Till exempel på din gamla arbetsplats. Fast du hann ju sluta innan det rasade totalt ...

Cizzi sa...

Fast ... det finns ju rätt bra exempel på tillfällen man hade önskat att det tillämpades provanställning. Till exempel på din gamla arbetsplats. Fast du hann ju sluta innan det rasade totalt ...

Kajsa sa...

Cizzi: Fast jag hade inte önskat mig provanställning där heller, faktiskt. Ser inte att jag hade vunnit något på det? Hade du? Vi hade snarast varit än mer utlämnade till du-vet-vem och hens nyckfulla beslut under vår första tid som anställda. Tänker jag.

Klart det rasade totalt när jag slutade vettu ;) Nej, men ärligt talat - snart dags för en AW tror jag, så jag får lite färska rapporter från DSS. Må gott i höstmörkret!