fredag 31 juli 2009

Goda nyheter

Det har ryktats ett tag om att radioprogrammet Meny ska läggas ned. Eftersom jag är ett troget fan av Sven Ekberg och Måns Rossander så har jag vägrat lyssna på det örat. Alexandra Zazzis inhopp i sommar, med fokus på klimatsmart mat, har inte varit särsklit lyckat om du frågar mig.

Men nu nås jag av goda nyheter! Såvitt jag förstår är Kalmarredaktionen tillbaka i januari nästa år, och till dess tar Tomas Tengby över programmet. Jag gillar Tomas inställning till mat och han är en utmärkt radiopratare. Det utlovas fokus på vardagsmat, vilket också är helt i min smak. Så här säger Tomas:

"Vi vill ge bra och enkla vardagsrecept. Vi vill lära ut hur man kan få recepten att föröka sig, så att vi får större variation på middagarna och inte bara fortsätter med de gamla säkra korten. Vi vill också berätta om de smarta genvägarna, bra halvfabrikat som man kan ha som en grund. Men framför allt vill vi göra det enkelt och roligt att laga mat också måndag till torsdag."

Den 20 augusti är det premiär. Då hälsar Tomas på hemma hos Malin Söderström, en av mina favoritkockar som driver Moderna Museets restaurang (testa deras brunch, den är utmärkt!) och skriver om mat i Femina.

Men idag är det fredag. I radhuset blir det tacos.

(Bilden har jag lånat från Sveriges radios webbplats.)

Inga kommentarer: