lördag 2 januari 2010

Mitt nollnolltal

Jag kanske ska försöka mig på en sammanfattning ändå?

2000
Jag fyllde 30! Det firades med fin kräftskiva på landet i goda vänners lag. Jag vantrivdes på mitt statusfyllda jobb på stora börsbolaget - jag skulle inte ha tackat ja till det tvärtemot min magkänsla. Till slut kunde jag inte ens gå in i jobbets lokaler utan att börja gråta, och jag blev sjukskriven. Bitvis var jag ordentligt under isen. Vi trivdes i vår fina trea i Sumpan, och dvärgschnauzern Haddock fyllde ett.

2001
Till slut fick jag nog av tråkjobbet och sade upp mig, utan att ha ett annat jobb. Modigt för att vara jag. Och allt ordnade sig, jag fick direkt ett nytt roligt jobb. På sommaren vandrade vi på vackra Höga Kusten och paddlade havskajak utanför Gräsö. Härligt.

2002
Efter nio år tillsammans gifte vi oss! Efter en enkel ceremoni i Rådhuset, middag på Villa Källhagen och en natt i tornsviten på Strand hotell flög vi till Borneo för djungeltrekking och lata dagar på lyxhotell. När jag kom hem slogs företaget jag jobbade på ihop med ett annat vilket förändrade företagskulturen till det sämre. "Här är det management by fear som gäller" sade min nya chef och jag började fundera på att byta jobb... Jag tog körkort - vilken kick!

2003
Ett riktigt bra år! Jag fick mitt nuvarande jobb i hård konkurrens, och efter bara två månader på nya jobbet blev jag gravid (det gick lite fortare än förväntat). Jag var nervös över att berätta på jobbet, men det mottogs väl. Vi tillbringade en lat sommarvecka i Kroatien och livet var gott.

2004
Storebror föddes! Jag promenerade, pratade och fikade mig igenom föräldraledigheten och fick ett par riktigt goda vänner på kuppen. Årets svacka var blindtarmsinflammationen jag fick en månad efter storebrors födelse - aj!

2005
Ett alldeles vanligt år; kul på jobbet och harmoniskt privat. Vår goa Haddock blev dock sjuk och vi blev tvungna att avliva honom. Vi tillbringade en solig och lat sommarvecka i en kollegas hus på Gotland.

2006
Genom en osannolikt lyckad bytesaffär blev radhuset vårt. Vi som inte alls hade tänkt flytta, och vi som bara varit på en enda husvisning någonsin... Men här gick vi på magkänslan och det blev så rätt. Bara en vecka efter inflyttning fick min älskade mamma sitt cancerbesked. Jag blev gravid men fick missfall under rätt jobbiga former. Precis före årsskiftet blev jag gravid igen.

2007
Kontrasternas år. Mamma blev sjukare och sjukare, och i slutet av juli gick hon bort, bara 67 år gammal. Det var en lättnad och en sorg på en och samma gång: äntligen slapp hon lida, men samtidigt var hon nu borta från oss för alltid. Obegripligt. En dryg månad efter mammas bortgång föddes lillasyster. Vilken lycka och vilken tröst hon blev för oss.

2008
Jag var föräldraledig fram till september. Det blev många promenader längs Mälaren och en och annan kopp té i stolen i solen på altanen. Jag började blogga, något som blev mer givande än jag någonsin hade kunnat tro. Maken och jag gick igenom några tuffa perioder, som vi väl inte är helt igenom än.

2009
Ett år i jobbets tecken. Under 2009 var det turbulent på Myndigheten och mitt arbete blev mer utvecklande, spännande och givande än någonsin förut. Men det blev också mer krävande och när både maken och jag hade mer än fullt upp på våra jobb blev vardagspusslet svårt att lägga, trots barnvakt och städhjälp. Utan mamma, med en syster som flyttat till Kanada och med en pappa som jag har en minst sagt knackig relation till kände jag mig ofta ensam. Storebror och jag åkte till Montreal och hälsade på älskade syster med familj. Det var roligt.

2 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Vilket händelserikt decennium för er. Både glädje och sorg. Och vardagspusslet... tack för att du delade med dig och jag hoppas du och maken kommer på rätt köl och hittar glädjen! Kram!

Kajsa sa...

Fröet: Tack och kram!