måndag 12 juli 2010

Från andra sidan pölen

Kära blogg. Jag inser att jag har försummat dig å det grövsta. Förlåt! Enough! Jag börjar mjukt med några kanadensiska betraktelser:
  • Man får gå betydligt längre för att hitta bananer än för att hitta öl i Niagara Falls.
  • Om ni tror det är varmt i Sverige - tänk om och återkom när luftfuktigheten passerat 60 procent.
  • Havssniglar är godare än det låter. I alla fall när de avnjuts här, där jag inmundigade en tidig - och ljuvlig - 40-årsmiddag med maken igår. Tack syster och svåger för bästa presenten!
  • Det är fascinerande att i utkanten av Ontario upptäcka ett naturskönt område som är nästan kusligt välbekant eftersom det ser ut på pricken som trakten kring Helgasjön i Växjö. Fast gäddorna är större på den här sidan pölen. Förstås.
  • Man kan ha tur när man åker av motorvägen och bara chansar på att hitta ett schysst boende för natten. Det kan hända att man hittar ett pittoreskt litet hotell och spa som har lediga rum med sjöutsikt, en barnvänlig pub med veranda vid vattnet, Kanadas roligaste underhållare, färska bagels och rökt lax på frukostbuffén och en ljuvlig liten badstrand bara fem minuter bort. Och om man har sådan tur, då njuter man. I fulla drag.
  • Min hemlagade pulled pork är utan tvekan i klass med den man får på krogen i Nordamerika. Joråsåatt.
  • Mina två barn förtjänar medalj för att ha behållit sitt strålande humör under hela den tio timmar långa bilresan till Niagara Falls. Medalj, I tell you.

Inga kommentarer: