måndag 22 december 2008

Andas in, andas ut

Granen är klädd, knäcken kokad och barnen stoppade i säng. Sillen är inlagd och misteln på plats. Två lediga veckor med familjen ligger framför mig.

Så varför infinner den sig inte, julefriden? Varför har jag det där trycket över bröstet, varför är armar och ben stela av spänningar? Jag är innerligt less på den där känslan vid det här laget. Samtidigt vet jag ju vad det beror på. Saker har hänt, många saker har hänt mig under lång tid och det påverkar varje fiber av min kropp. Det finns liksom inga marginaler. Jag kan må hur bra som helst, men minsta lilla irritationsmoment och min kropp reagerar som på en katastrof.

Hur som helst. Nu ska jag smyga ner i vardagsrummet, lägga mig i soffan, titta på granen och andas djupt. Och så ska jag prioritera promenader och yoga under ledigheten. Påminn mig gärna om det! Och mitt nyårslöfte får nog helt enkelt bli: att vara snäll mot mig själv.

9 kommentarer:

Sara sa...

Jag känner igen mig. Jag irrar runt i ett enda virrvarr av känslor och undrar om jag känner som man ska känna, som jag tror att jag känner eller som jag verkligen känner. Och så försöker jag ändra på det som jag känner. Helt o-mindfullt.

Du ska se att ni landar snart, kroppen och du. Jag ska försöka landa jag med. Kramar!

Solrosfrö sa...

Jag känner igen det där. Man har mycket att glädjas åt men glädjen vill inte riktigt infinna sig... Kram!

smultron sa...

Du är inte ensam. Jag går runt i ett orosmoln fast jag inte vet varför. Många saker har ju löst sig (dagisplats, antagningen).

Jag hoppas att vi alla hittar en väg till lugnet och att vi kan njuta. Ha en himla bra jul nu, kram!

Kajsa sa...

Sara: Så skönt att vi är fler. O-mindfullt var ordet. Vi kan väl gemensamt slänga ut alla krav och förväntningar på julstämning, och bara vara!? Försöka i alla fall...

Fröet: Kram tillbaka!

Editor sa...

Hoppas du mår bättre. Jag kände ett stick av stress i bröstet på väg in i mataffären, direkt efter jobbet och kände att nu är det dags att ta det lugnt, även om jag tycker att jag gjort det inför julen. Men jag blir nog lite stressad av den allmänt stressade stämningen inför allt som ska fixas av alla för alla...

God och fridfull jul önskar jag dig!

Anonym sa...

Hm.. du Kajsa... det där låter ju inget vidare! Nu påminner jag dig därför: TA DET LUGNT MÄNNISKA!! Det låter ju superbra att du ska vara snäll mot dig och köra på med promenader och yoga under julledigheten. GÖR NU DET OCKSÅ! Du måste vara rädd om dig!

Nu önskar jag dig därför en riktigt LUGN, FRIDFULL och HARMONISK jul med mycket tid för återhämtning och tid för dig själv.

GOD JUL!
Kram Malin

Anna sa...

Vännen min, hoppas lite av lugnet infann sig till slut och du får tid till återhämtning. Själv har jag just firat jul med mamma och brorsan och två kollegor - mycket trevligt! På lördag åker vi till Litauen för två dagar på spa - ska bli skönt. Många god-julkramar från Minsk!

Kajsa sa...

Caroline: Mmm, det är lätt att halka in i en stress bara på grund av all julhets runtomkring.

Stillas Malva: Å tack ska du ha! Idag har jag promenerat, minsann. En riktig fröjd i frostigt soligt vinterlandskap. Och så fick jag en yogamatta i julklapp, så det bådar ju gott. Idag har jag till och med upplevt både lugn, frid och harmoni. Så det finns hopp! :-D

Kajsa sa...

Anna: Stor kram tillbaka vännen! Två dagar på spa låter helt underbart. Härligt också att ni haft en bra familjejul...

Det blev riktigt hyfsat med julefrid här också, fan trot men så blev det!

Sylla i min bokklubb, på SI du vet, var i Minsk för några veckor sedan för att lämna över/inviga en Karlsson på taket-utställning. Träffades ni, möjligen? Jag vet att ni stött på varandra i jobbsammanhang förut.

KRAM! Å, hoppas du flyttar hemåt snart. Det vore så kul att ha dig i stan.