onsdag 8 september 2010

En tidningsjunkies bekännelse (och besvikelse)

Häromdagen köpte jag premiärnumret av Yourlife. Fler lär det inte bli - jag är besviken. Vilken konstig tidning. Den här gången har du inte lyckats, Carina N.



Tidningen är otydlig, upphuggen. Inget fokus någonstans. En rörig layout fylld av en massa lyckade människor som känns väldigt långt borta från min verklighet och som bara får mig att känna mig stressad. Trots att jag definitivt tillhör målgruppen. Och så medverkar *gäsp* samma gamla personer som i alla mediesammanhang. Är tidningssverige verkligen så trångt?

Nej, tacka vet jag Femina, min favorit. Och Lantliv, som helt otippat seglat upp som ett av mina älsklingsmagasin - jag som inte ens är särskilt lantlig av mig. Dessutom gillar jag Fokus, den lånar jag på jobbet och lusläser varje vecka för aktualitet och reflektion. Perfekt att läsa på tuben.

14 kommentarer:

cruella sa...

Håller med fast jag inte läst tidningen, hahaha (ja,varför frångå det vinnande konceptet döma-ut-på-förhand eller guilt-by-association?)

Jag kommer aldrig att intressera mig för en tidning som har Carina Bergs hårt tandreglerade nuna på frammen.

Femina gillar jag också. Håller balansen, vågar vara sansad, vågar lite vettig kultur. Och snygg i fasonen.

Editor sa...

Jag tyckte också tidningen verkade lite knasig: bara omslaget fick mig att inte vilja köpa, jag som annars gillar nya tidningar. Min favorit är Living Etc.
Ha en fin torsdag!

Annika sa...

Femina? Har inte läst den på åratal, möjligtvis bläddrat i något väntrum. Den ska jag kolla upp...
Jag tyckte YOURlife var en helt okej tidning. kanske för att jag aldrig tycker mig passa in i någon målgrupp över huvud taget ;)?
Jag kan leva med Carina Berg. Om de däremot kommer dragande med Pernilla W, Malin berghagen eller kristin Kaspersen, då är det tack och hej från mej!

vardagsliv sa...

Jag håller med att den kändes otydlig och inte med samma fokus som t ex Mama och Fmily Living, men det kanske har att göra med målgruppen. Jag blev lite besviken på första numret men jag ska nog ge den en chans till.

Sara sa...

Min favvotidning är Vi. Läser den från pärm till pärm och gillar nästan allt. Böcker, kultur, utblickar i världen och riktigt speciella människoporträtt, nu senast av Mikael Persbrandt. Och så fotot... Har lyckats tvätta bort KF-stämpeln bra och har en plurig tänk-vad-vi-håller-på-vi-människor-humor som jag annars bara hittar i podcasten This American Life.

Tove Kungsholmen sa...

Fokus är en av mina favoriter också. Däremot saknar jag nån bra "dam/livsstilstidning". Mama är ok. Ibland snor jag mammas M och den är nog bäst...

Jobbar på ett tidningsförlag så jag läser massor av tidningar där, både förlagets egna och andra men det är mest skit alltihopa!

http://snovas.blogspot.com/search/label/tidningsf%C3%B6rlaget

Kajsa sa...

Tove: Hej, din blogg kollar jag ju in då och då! Jag tycker som sagt Femina är bäst av dam/livsstil. Mama funkar också, men nu när lillasyster passerat tre är det lite för många graviditets-förlossnings-mammaledighets-stories.

M har jag läst hos svärmor någon gång, men den gör mig galen. Liksom Tara och numera Amelia. Funkar inte för mig.

Kajsa sa...

Vardagsliv: Den får nog en chans till av mig också, för eller senare. Till någon långsam tågresa kanske. Men det dröjer nog.

Kajsa sa...

Sara: Vi har jag inte läst sen mamma prenumererade på den på 80-talet. Har tänkt ge den en chans, så nu är det nog dags! Fast jag väntar till ett nummer utan Micke Persbrandt, tack.

Petra sa...

Håller precis med! Jag hoppade på en trenummersprenumeration (man fick ju en bok och en hel fullstor bodylotion från Biotherm :) men jag tänkte "den här vill jag inte läsa fler gånger", som sagt ofokuserad, ful och oinspirerande.
Femina är den enda tidning jag inte hoppar av och på. Den prenumererar jag alltid på :)

Elena sa...

Tidningar är tricky... Jag älskar dem och jag avskyr dem:-)). Yourlife var ok tycker jag, men rörig och layouten kändes inte lyckad. Håller med om att samma personer dyker upp gång på gång, lite tjatigt... gillar man inte Jennifer Janschs privata stil så är styling-reportagen inte så himla inspirerande...

DV är kul ibland, mama har fått en ny chans nu när jag är gravid igen, amelia är fullständigt katastrofal, kattis likaså. Tara känns mer och mer som om de bara borde slå ihop den med M. Femina gillar jag! Och ganska nya Modern Psykologi, Vi eller Topphälsa, när de orkar avhålla sig från bantningsartiklar...

Kajsa sa...

Elena: Topphälsa är inte så dum faktiskt, när man är på det humöret. Är man å andra sidan inte på det humöret så är den olidlig. Jag ska prova Vi, PS och Modern psykologi som jag aldrig läst.

Länge sen du bloggade - allt väl med gravidmage, jobb och så?

JMElena sa...

Allt bra, tack! Tröttnade lite på min gamla blogg, som handlade mycket om en förändringsprocess jag bestämt mig för att satsa på. När många mål var uppfyllda efter ett intensivt jobb, gick luften ur mig...:-)

Nu bloggar jag på nytt, men mer om hälsa och välbefinnande, mina "gamla" intresseområden som journalist, samtidigt som jag satsar på min corporate karriär:-)

Grattis till nytt jobb - kul!!

Kajsa sa...

JMElena: Härligt att målen uppfylls! Och tack för grattis, det är toppen.