söndag 12 december 2010

Det här med pepparkakor

Av mina vänners facebookstatusar att döma kan jag konstatera att det är pepparkaksbak som gäller den här helgen. Själv hoppar jag över. Förutom att det är rätt trist att baka just pepparkakor (degen tar ju aldrig slut!), så är köpekakorna nästan lika goda. Nej, då bakar jag hellre bondkakor, fruktkaka, saffransbullar, skärgårdskakor... Ja ni fattar.

Något jag inte heller förstår mig på är alla dessa besserwisserkockar och -bagare som med stort engagemang berättar hur allt ska vara. I dagens DN uttalar sig bagaren Oskar Kroon om pepparkaksbak. Han ger läsarna sina bästa knep, sägs det. Jomen tjena. Några citat:

"De måste ha fin färg, men får inte vara brända."
"De måste vara ganska starka."
"För tjocka får kakorna heller inte vara."
"Recept ska alltid tas med en nypa salt och man måste testa sig fram."
"Men det ska absolut inte bakas med margarin, utan med riktigt smör."
"Baktekniken är också viktig. Om man använder degblandare får man inte bearbeta degen för mycket så att det bildas gluten och degen blir seg."
"...sen är det viktigt att kavla ut degen tunt och jämnt och att inte grädda de små pepparkakorna med de stora."
"Man ska ju ha trevligt när man bakar!"

Jag räknar till tre måste och sex ska i den korta texten. Blir du sugen på att baka? Eller på att bjuda Oskar på hembakt? Näe, trodde väl inte det. Ingen risk för matglädje där bland alla krav.

3 kommentarer:

Anna sa...

Halleluja, för fan.
Jag bakar inte heller pepparkakor.
Så det så.

Kram.

cruella sa...

Tyvärr blir det väldigt mycket måste, ska, kemi och märkvärdigheter när killar tar sig in på bakdomänen.

Martin Pain in the butt är ett bra exempel på det.

Kajsa sa...

Anna: Bra där!

Cruella: Ha ha, roligt. Näe, surdeg är inte heller min melodi. All den där tekniken, jag blir bara helt matt.