tisdag 28 december 2010

Massor av mat

Jag köper sällan kokböcker numera. Dels för att jag har en hel bokhylla full, och dels för att jag hittar all den matinspiration jag behöver på nätet.

Men ibland trillar jag dit. Som igår till exempel, när habegäret slog till och jag släpade hem det här praktverket från vår lokala bokhandel:



Jag gillar layouten, fotot och upplägget med recept indelade i vardag, fredag, lördag, söndag och högtider. Dessutom har jag ett gott öga till Allt om mat, uppvuxen som jag är med tidningen - mamma och pappa var trogna prenumeranter från det allra första numret.

Så nu sitter jag här och bläddrar och funderar på vad vi ska laga på nyårsafton. Just nu lutar det åt en örtsoppa med grillad pilgrimsmussla, sen älgstek med potatisbakelser, messmörssås och palsternackpuré. Och så någon smaskig hemgjord glass till dessert. Eller ska vi köra på en toast skagen till förrätt kanske? Följt av halstrad gösfilé med havskräftor och dillskum? Eller helstekt kalvfilé med mandelpotatiskaka? Den som lever får se.

6 kommentarer:

JMElena sa...

Allt låter ju underbart smaskigt! Själv tröttnar jag aldrig på kokböcker, trots att jag nästan aldrig följer ett recept.. Men någon liten last får man väl ha! Har precis beställt en av Jens Dolk/Liselotte Forslin som handlar om kombon mat och vin!!:-))

Kajsa sa...

JMElena: Du har rätt: kokböcker funkar alltid. Fast jag har lyckats tygla mig något på sistone. Pilasterhyllan i köket är full!

Inredningstidningsbegäret bejakar jag dock aktivt. För värre laster kan man ju ha...

All is pretty sa...

Låter som många goda alternativ! Just den där kokboken skulle jag också kunna tänka mig, gillar också Allt om mat.

Heson sa...

Mmmmmm! Låter ju oerhört smarrigt det där! Hoppas ni får en riktigt trevlig (och god!) nyårshelg. Gott Nytt År!

Kajsa sa...

Ingela: Nu lutar det åt lammkotletter med en riktigt god rödvinssås, rösti och lite grönt. Å, nu blev jag hungrig!

Kajsa sa...

Heson: Gott nytt år till dig också!