torsdag 31 januari 2008

Bästa müslin

Jag älskar frukost. Allra helst en lyxig söndagsfrukost på altanen med DN:s alla delar, färska croissanter, hemgjord marmelad och mängder av grönt earl grey.

Men vi brukar ha det riktigt mysigt även på vardagmorgnarna, barnen och jag. Tidningsläsandet inskränker sig väl i och för sig till rubriknivå (om jag har tur hinner jag med en eller annan ingress också...) men myset finns där faktiskt för det mesta.

Och en sak är storebror och jag eniga om: det blir ingen riktig frukost utan vår hemgjorda müsli. Det går nog åt en batch i veckan, och i kväll är det dags att rosta en ny. Receptet kommer från Anna Bergenström, och det är enkelt, gott och tillräckligt nyttigt för oss:

Lagom lyxig müsli

5 dl rågflingor
5 dl havregryn
100 g mandel, valnötter eller hasselnötter
2 dl solroskärnor
1 dl kokosflingor
1 dl hela linfrön
0,5 dl råsocker
2 dl vatten
5 msk neutral matolja (ej olivolja)
2-3 dl mjuka russin (men det utesluter alltid jag)

Hacka mandel eller nötter grovt. Lägg i en rymlig bunke tillsammans med rågfingor, havregryn, solroskärnor och kokosflingor, linfrö och socker. Blanda runt. Vänta med russinen.

Värm ugnen till 200 grader. Blanda vatten och olja och stänk över blandningen i bunken. Krama lite lätt med handen så att fukten tränger in. Bred sedan ut det hela i en lätt smord, stor långpanna.

Sätt in pannan mitt i ugnen i 20-30 minuter. Passa noga under tiden så den inte bränns. Ta ut pannan minst tre gånger och rör om så müslin blir jämnt rostad.

Låt kallna. Blanda ned russinen.


Update: Det doftar ljuvligt av nyrostad müsli i hela huset.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där!

Härligt att veta att det underbara muslireceptet nu finns i cybervärlden om jag tappar bort det jag fått tidigare! Det var länge sen jag gjorde den men den är försvinnande god och gillas av hela familjen. Gjorde den på jobbet sist och kockkollegorna smaskade på som godis hela dan!

Den goda alkofria cidern jag kan rekommendera finns hos Cajsa Warg. Visst var det den med röd ettikett? Vet att vi haft flera och kommer inte ihåg riktigt vilken vi hade på dopet.

Jag är ingen hejare på att kommentera bloggar, kanske skriver man inte personligt och så långt men då är jag mot strömmen :-) kanske lär jag mig...

Trevlig kväll!

Kajsa sa...

Anette: Hej! Äsch inte vet jag hur man ska kommentera, jag har väldigt dålig koll på bloggetikett... Kul att du skriver! Och tack för info om cidern.

Anonym sa...

Är sjuk idag så jag ska nog inventera skåpen och se vad som finns hemma, borde kanske kunna svänga ihop en müsli. Jag vet ju alldeles säkert sedan tidigare hur god den är.

Anonym sa...

ja, vårat hem klarar sig inte utan myslin(hur f.n får man till ett tyskt u på ett svenskt tangentbord)den är oslagbar.flingorna alltså.

Kajsa sa...

Målle: blev det någon müsli? Den lär i alla fall inte försämra din förkylning. Krya på dig! Och hoppas vinterkräket håller sig borta...

Kapten kolja: Kolla till höger om Å:et på tangentbordet. Visst hittar du två små prickar? Tryck ner den tangenten, och tryck sen på u - voilà : ett ü!

Erica sa...

Åh, det var verkligen en bra müsli, jag har länkat till dig från min blogg med ditt recept, hoppas det är okej!