söndag 20 januari 2008

Findus den förskräcklige

Jag köper sällan färdiga wokgrönsaker, jag tycker sällan kvaliteten håller måttet och föredrar att hacka själv. I veckan hade jag dock bråttom och därför gjorde jag ett undantag: jag köpte en påse Findus wokgrönsaker på vårt lokala Hemköp.

Så fort jag öppnade påsen blev jag smärtsamt påmind om varför jag undviker färdiga grönsaksblandningar. Den innehöll minst lika mycket kristalliserad, snöliknande is som grönsaker. Blä! OK att grönsakerna glaseras med vatten vid infrysningen, men här handlade det om löjligt stora mängder is! Detta blir särskilt problematiskt när det handlar om just WOKgrönsaker. Det är per definition omöjligt att woka grönsaker när de är omslutna av så mycket is. Oavsett hur het pannan är så blir de kokta i stället för wokade. Uruselt, Findus!

Inte nog med detta. Kvaliteten på grönsakerna i påsen var bedrövlig. De hade uppenbarligen frysts in när de redan hade sett sina bästa dagar, såväl sockerärtor och böngroddar som ett par odefinierade rotfrukter var skrumpna och halvgamla. Äckligt!

Jag har mejlat Findus, och det ska bli väldigt intressant att se vad de svarar.

Det börjar kännas som regel snarare än undantag att bli besviken på svensk livsmedelsindustri. Kvalitet verkar vara ett så gott som bortglömt begrepp. Hur kunde det bli så här?










2 kommentarer:

Sara sa...

Jag är så trött på all skitmat som säljs i affärerna. Blir spännande att se vad de svarar!

Kajsa sa...

Sara: Ja visst blir man trött. Jag blir till och med sorgsen, när företag som säljer mat verkar ha glömt vad kvalitet är och i stället verkar slå knut på sig själva för att luras, fuska och ta genvägar. Trist!