fredag 15 februari 2008

Det här med barn och tv

Varför är det så laddat?

I vanliga fall är vi restriktiva med tv-tittande. På vardagarna är det bara bolibompa som gäller, och på helgen blir det ibland en film. Det är allt. Vi är strikta på den punkten.

Nu har storebror varit sjuk hela veckan, och han har tittat mycket på tv. I början av veckan var han riktigt risig med väldigt hög feber, och då orkade han inte göra något annat än att mysa i soffan. Idag är han piggare, men vill ändå sitta vid tv:n. Så det får han. Inte hela dagen, men en rejäl stund.

Och det är ju verkligen inte hela världen. Kan man tycka. Så varför, varför, varför får jag dåligt samvete och känner mig som en usel mamma?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo du, detta har vi ju redan diskuterat, men jag tror det där med tevetittande är så skuldbelagt att det drabbar dig i den här situationen. Men jag skulle slappna av om jag vore du. När han är frisk är det en sak, då räcker det ju med Bompa, men när han är sjuk orkar han inte. Vad är alternativet? Att du ska läsa för honom hela dagen?

Tänk på vad du själv behöver när du är sjuk. Passivt tevematande. Till och med att läsa tidningar är ju jobbigt när man är sjuk.

Och det är ju inte så att han sitter och kollar på Cartoon Network eller så, eller hur?

Relalalaxa syster.

Kajsa sa...

Målle: Så sant. Just nu tittas det på klassisk Disney: Robin Hood. Och då hinner jag ju blogga lite!

Och jag HAR faktiskt läst. Också. ;-)

Förresten sover lillasyster nu. Skönt!

Nu ska här göras tsatsiki till kvällens kyckling och rostade grönsaker!