torsdag 27 augusti 2009

Härlig höstpasta

Det här receptet stod på veckomatsedeln för rätt många dagar sedan, men det blev lagat först idag. Och oh la la vad gott det var! Jag längtar redan till morgondagens låda. För övrigt älskar jag mina matlådor. Nio gånger av tio så är de godare än krogluncherna. Tillika nyttigare. Och billigare.

Svamp- och spenatpasta med brie (4 p)
4 portioner pasta
300 g kantareller
2 msk smör
1 vitlöksklyfta
1/2 gul lök
500 g färsk spenat eller lika mycket fryst
2 msk olivolja
saften av 1/2 citron
250 g brie
salt, peppar

Koka pastan.
Rensa kantarellerna, dela dem om de är stora. Fräs i smör på medelvärme. Håll varma.
Hacka lök och vitlök, fräs i olja på svag värme, i stor kastrull eller gryta. Höj värmen, lägg i spenat, pressa över citron och låt allt bli genomvarmt. Smaka av med salt och peppar.
Skär brieosten i tunna skivor. Blanda hela härligheten!

(Och jag måste erkänna att jag pimpade såsen med en skvätt grädde. Fast den blir tillräckligt krämig och god av bara brien, så det behövs egentligen inte.)

3 kommentarer:

Editor sa...

Jösses Amalia vad gott det lät. Min man gillar varken ost eller svamp, men han ska resa bort nästa vecka!

smultron sa...

Jag dreglar nästan....

Kajsa sa...

Caroline: Passa på, passa på!

Smultron: Jag också...