måndag 3 augusti 2009

Säga vad man vill

Men semester är det inte att vara ensam hemma med barnen i en vecka. Härligt ibland, gräsligt ibland, ibland långtråkigt, stundtals mysigt och alltsomoftast riktigt stormigt. Men inte semester.

Jag har bävat lite inför den här veckan, men jag har hittat några nycklar till hyfsad harmoni:
  • Förberedda måltider. En lunch som dröjer fem minuter för länge kan vara detsamma som katastrof.
  • Lågt ställda förväntningar. Nej, jag kommer varken hinna dammsuga hela huset eller läsa några sommardeckare.
  • Att vara i nuet. Njuta av de fina ögonblicken och minnas att stunderna av kaos, känslostormar, tjuvnyp och slagsmål oftast blåser över lika fort som de kom. Man hinner igenom några toppar och dalar på en dag.
  • Fika.
Den första är inte så svår att åstadkomma, och inte den sista heller. Men nummer två och tre... Puh. Jag borde nog ha tränat lite flitigare på min mindfulness.

Har du andra tips?

Update: Hittills verkar jag ha lyckats ganska bra, åtminstone i storebrors tycke. "Det här är den skönaste dagen nånsin!" utbrast han nyss. Nu ska vi äta nybakt vinbärskaka.

9 kommentarer:

Editor sa...

Men oj vad jag missat inlägg!

Vad skönt att läsa om fler som har helt vanliga barn! Sysselsätt dem i olika rum ett tag. Pärlplattor, lera, göra n*g*rbullar, slabba i badkaret, tja, inga nyheter egentligen men funkade ändå.

Kajsa sa...

Caroline: Japp, jag har kommit igång riktigt ordentligt med bloggandet igen!

Olika rum. Det låter som en dröm. De tenderar att vara klistrade mot varandra hela dagarna. Vilket förstås innebär en hel del gnissel, tjuvnyp och krockar. Puh... Men lektipsen är alla tiders, inte minst att slabba med vatten funkar ju nästan alltid!

Anette sa...

Grattis till er sköna dag och din insikt! Många kommer inte ens så långt att tänka igenom, formulera och skriva ner... så stor eloge bara där! Bara gilla läget och flyta med brukar vara det bästa sådana dagar, damsuga och läsa böcker för egen del får bli en annan dag. Lite bakande funkar alltid hos oss! Ska göra mig en ny sats playdoh lera att ha i kylen, den är lite lättare att "dega" än den man köper i affären som gärna smular ner hela köket tycker jag. Såpbubblor är något jag annars tar till! Å läsa böcker!
Kul att höra av dig idag! Hoppas att vi ses snart. Stor kram!

Kajsa sa...

Anette: Hej! Ja, du har helt rätt i att flyta med är det som gäller. Inte alltid så lätt, men jag tränar. På onsdag jobbar maken hela dagen och är ute på galej på kvällen så då får jag ett rejält träningspass... Jag ska helt klart göra leklera, håller med om att den är mycket smidigare att använda.

Vi hörs, och ses snart hoppas jag! Jag är inte minst nyfiken på hur det går med odlingarna. Ser fram emot uppföljningen i Svenskan...

Kram!

Elena sa...

Varför inte göra en riktigt bus- och lyxdag? Enligt barnen alltså... Pannkakor till frukost, sen får dom måla sig med vattenfärg (i badrummet kanske..) utan att någon säger åt dom att inte kladda, ha picknick på golvet, gå på skattjakt i trädgården, ät efterrätt både vid lunch och middag, låt dom härja fritt med digitalkameran och tolka ett tema, spela in en egen liten film, gör the och scones till kvällsmat och mys med nybadade barn i stora sängen, där dom får somna tillsammans med dig!
Eller nått..:-) Ha så kul med småttingarna!

smultron sa...

Jag är också ensam med barnen denna vecka och det känns inte direkt som lov. Men mest beror det nog på regnet...

Kajsa sa...

Elena: Det låter underbart! Så får det bli imorgon. En hel dag i barnens tecken. Tack för inspiration! Idag åker vi till Drottningholms slott och busar i parken.

Smultron: Stackars er. Här skiner solen - härligt!

Solrosfrö sa...

Sunda förväntningar ;) Hoppas att veckan går bra!

Kajsa sa...

Fröet: So far so good... Nu funderar vi faktiskt på att sticka till landet. Så får maken joina med buss i slutet av veckan. Det känns som en riktigt bra idé!