tisdag 11 augusti 2009

Kepler avslöjad?

Vad tror ni om det här? Jag har varken läst Hypnotisören eller något av paret Ahndoril, så jag har egentligen ingen aning. Men jag kan ändå inte låta bli att dras med i gissningsleken.

Däremot hoppas jag innerligt att Lars Kepler inte är John Ajvide Lindqvist, som det också har spekulerats om. Det jag har läst om Hypnotisören har fått mig att välja bort boken, min deckarkärlek till trots. Den har beskrivits som spekulativ, obehaglig och meningslöst sadistisk. I DN skriver Lotta Olsson att den eldar under människors skräck för varandra:

”Här är det bara människans slutgiltiga ondska som är hotet, de fasor som endast människan är mäktig att utsätta andra människor för.”

Och så här skriver Magnus Persson i Svenska Dagbladet:

"Mitt största frågetecken gäller emellertid romanens explicita och mycket obehagliga gestaltning av övergrepp mot barn. Ett minimikrav på sådana skildringar bör vara att de tillför något slags ny förståelse av problematiken. Hur mycket jag än anstränger mig tycker jag inte att Kepler lever upp till detta krav."

Boken verkar helt enkelt kärlekslös. Och kärleken, ja den är ju själva fundamentet i Ajvide Lindqvists författarskap. Utan den skulle hans böcker inte vara någonting. Så det kan helt enkelt inte vara han. Eller hur?

(Är det förresten någon som faktiskt har läst Hypnotisören? Jag som inte har gjort det borde väl egentligen inte uttala mig...)

Update: Puh. Det är inte Ajvide Lindqvist. Andhorils har bekräftat.

6 kommentarer:

smultron sa...

Gp har också "kommit ut med" att det är dessa två. Dom gör i alla fall en antydan om det i tidningen med en hänvisning till nätet för alla nyfikna. Själv känner jag att det är media som skapat intresset. Att skriva under pseudonym är ju inget nytt i sig. Jag har inte alls köpt förslaget att det skulle vara Ajvide. Ö h t har jag haft svårt att föreställa mig att en etablerad författare skulle dölja sig bakom namnet.

Boken har inte lyckats göra mig nyfiken, snarare motsatsen. Så reagerar jag ofta på alltför omskrivna böcker. Ibland väcks dock intresset när dom svalnat.

Kajsa sa...

Smultron: Det är officiellt nu, Bonniers har gått ut med pressmeddelande. Visst har media skapat intresset. Samtidigt kan jag undra över varför dessa två etablerade döljt sig bakom pseudonym. Ett sätt att få experimentera och testa nya stilar, javisst. Men kan man inte göra det ändå? Jag förstår inte riktigt poängen. Mer än att de fått väldigt mycket PR då.

Boken verkar obehaglig. Jag ska inte läsa den. Den verkar ha för liten tro till mänskligheten. Inte vad jag behöver just nu.

Anonym sa...

Jag tycker att Hypnotisören har en massa människokärlek, men den vill ju framförallt vara spännande. Är man rädd för lite blod (som vissta verkar vara) så ska man nog undvika genren. Eller Fem-böckerna finns ju. För mig som gärna läser svenska deckare var Hypnotisören en stor läsupplevelse - spännande från början till slutet. Ibland slog mitt hjärta bara så hårt i bröstet!

Kajsa sa...

Anonym: Skönt att höra. Jag tycker mig ha läst så mycket om onda barn, att den vädjar till människans lästa etc att jag blivit lite avskräckt. Behöver inte mer underhållningssvärta i mitt liv just nu. Blod är jag inte rädd för, bara tappad människotro.

Spänningen låter härlig. Jag lär nog läsa den förr eller senare - gillar också deckare. En del svenska. Åsa Larsson till exempel. Johan Theorin. Och så Ajvide förstås.

Heson sa...

Jag måste erkänna att jag föll för allt hyssjande och allt mediespekulerande och köpte Hypnotisören, kastade mig över den så fort den damp ner i brevlådan och blev...tja...en liten aning besviken faktiskt. Spännande, absolut, men det är ju ingen trovärdig historia. Det är gamla pensionerade poliskonstaplar och totalt orädda bedragna fruar och galna mördare huller om buller. Känns lite som ett filmmanus som aldrig blev en film men med lite fixande blev en bok. Sedan en briljant marknadsföringsidé och så ramlar pengarna in.

Vill för övrigt även säga att jag är ruggigt imponerad av dina matlistor! Det påminner mig om att jag har glömt att jag skulle göra en egen idag, så jag tjuvkikar lite på din och sätter fart!

:-)

Kajsa sa...

Heson: Jättekul att få höra från någon som faktiskt har LÄST boken! Låter som att jag kan vänta ett tag... Synd när marknadsföringen visar sig övertrumfa boken.

Och varsågod att inspireras av matplaneringen! :-)