onsdag 24 februari 2010

Biblioteket i all ära

Jag är en läsande person. Jag var en klassisk bokslukare som barn, och glupskheten har funnits kvar i alla år. Jag läser mycket, ofta och snabbt. Jag läser när jag är ledig, när jag har fullt upp och under studieåren läste jag massor av romaner som motvikt till kurslitteraturen.

Men den senaste månaden har jag inte orkat läsa. Kraften har inte funnits. Jag har inte kunnat koncentrera mig. Orden har hoppat omkring och jag har fått ge upp bok efter bok. I stället har jag frossat (mer än vanligt) i inredningsmagasin. Jag har vilat ögonen på de vackra bilderna och drömt mig bort. Det är allt jag har mäktat med. Bokklubbens bok den här månaden; Herta Müllers Hjärtdjur, fick jag ge upp efter 150 sidor. Och Gellert Tamas De apatiska tragglar jag fortfarande med. Fast den är ärligt talat alldeles för pratig och långrandig, det hade jag tyckt oavsett hälsotillstånd. Ann Heberleins drabbande Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva slukade jag dock på en dag. Så det är inte riktigt sant att jag inte orkat läsa alls.

Hur som helst. I takt med att jag mår bättre känner jag läslusten återvända. Och biblioteket i all ära, men härom dagen bejakade jag lusten och klickade hem en saftig Adlibrisbeställning. Mest romaner, lite matinspiration och så en bok om kriget i trädgården. Hör här:

En halv gul sol
Hypnotisören
Sista kulan sparar jag åt grannen
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Patient 67
Skydda trädgården från skadedjur
Fredriks fiskar
Fredriks skaldjur

8 kommentarer:

smultron sa...

Patient 67 var svår att lägga ifrån sig!

Kajsa sa...

Smultron: Den ser jag särskilt fram emot. Sen kan jag se Scorceses film.

mamac sa...

och en halv gul sol.... den ÄR bra! Riktigt bra!

Kajsa sa...

Mamac: Kul att höra, den har jag höga förväntningar på!

Kajsa sa...

En halv gul sol är skitbra! Tragglar också med Hjärtdjur just nu..

Kajsa sa...

Kajsa: Då får jag nog ta En halv gul sol först. Hjärtdjur är tuff...

Sara sa...

Halva gula solen har vi läst i vår litterära salong, en av de allra bästa såhär långt. Minns att jag satt på en bänk i solen i Münster och grät bakom solbrillorna.

Kajsa sa...

Sara: Ser fram emot den! Ni verkar ha himla trevlig i er litterära salong. Bokklubbar är finfina grejer.