onsdag 18 augusti 2010

Ingen drömmorgon precis

Men tack maken. Verkligen tack. För att du gjorde min radhustillvaro lite mer spännande i morse.

Storebror började sexårs idag. Första dagen i skolan. Stort. Jag har tagit ledigt för att vara med på inskolningen. Redan tidigt i somras konstaterade vi att lappen med exakta tider för inskolningen var borta. Puts väck. Maken tog på sig att kolla vilken tid som gällde. Han kollade med A:s föräldrar. Han kollade med I:s föräldrar. Halv tio var det som gällde, enligt maken. Gott om tid att äta frukost och lämna lillasyster på dagis alltså.

Men sen. I morse, tio över åtta, när jag just hade avslutat en lång diskussion med en av hantverkarna och hällt upp frukostflingor till barnen, ringde maken. "Bli inte stressad nu, men..." började han samtalet (det är aldrig en bra början på ett samtal) "...men inskolningen börjar halv nio".

Det var bara att rusa. Ungarna fick varsin macka i näven och så kastade vi oss in i bilen. Iväg till dagis med lillasyster på dagis, vink vink hej då, hem med bilen. En hastig promenad ner till skolan och puh. Vi hann. Att jag satt och skakade av hunger under hela inskolningen, det är en petitess i sammanhanget.

Storebror hade aldrig förlåtit mig om vi hade kommit en timme för sent till skolan, första dan. Vilket trauma.

Nu funderar jag bara på lämpligt sätt att straffa maken. Några förslag?

4 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Hemtjänstgöring. I massor.

Kajsa sa...

Fröet: Massor var ordet...

mamac sa...

Å herregud, frukost på sängen resten av terminen. Altid få läsa tidningen först, bygga om i klädkammaren PÅ EGEN HAND!! Städningen av hela huset efter avslutad renovering, skjutsa till alla aktiviteter efter skola och fritids. Varannan lördag ledig för shopping - utan barn. Varannan lördag bli bjuden på en trerätters middag - som han lagat, med goda viner och champagne. Sovmorgon på söndagar.

Ja, det vara bara några tips - jag tycker du kan ta dom allihop! Det hade äömligen kunnat bli total disaster av detta - ärr i själen för sonen och för dig.... livet ut!

Visa honom listan, låt honom få välja ut en i taget och vill du så kan jag fylla på. Däremot ska man aldrig använda uteblivet sex som bestraffning - det förlorar man ju på själv:-)

Kajsa sa...

Mamac: HAHAHAHAHAHA! Du är för skön du! Nu när jag fått så många toppenförslag så känns det genast mycket bättre. Skönt också med någon som förstår vidden av det som hände... ;-)