söndag 8 augusti 2010

Och så till något helt annat...

...nämligen en liten reflektion över årets semester. Jag är hemma med barnen i ytterligare två veckor, men efter fem veckors gemensam ledighet börjar maken jobba igen imorgon.

Sammantaget så har det här varit den bästa sommaren på många, många, många år. Vi har haft semester på riktigt, så känns det. Så har det inte varit de senaste åren, av olika skäl (mammas cancer och bortgång är bara en av dem). Men den främsta orsaken till att det har vänt är enklare och mer odramatisk: barnen börjar bli stora. Även om lillasyster inte har fyllt tre än, så har vi lämnat det värsta småbarnsträsket. Här är några av bevisen:
  • inga blöjbyten
  • ingen barnvagn att släpa på
  • inga vaknätter
  • sovmorgon vareviga dag, hela semestern.
Och. Det. Är. Så. Skönt. För let's face it: jag är ingen bebismamma. Visst har den sin charm, den där bebisbubblan. Men nej. Jag trivs så mycket bättre nu. Allt är så mycket enklare. Hela matbiten är mindre laddad: ungarna klarar sig länge utan väl uttänkta mellanmål. Resandet är enklare: vi kan sticka iväg utan jättepackning, det är bara att stoppa in barnen i bilen och fara. I år har vi till och med kunnat åka på loppisrunda med barnen utan större besvär, det är semesterlycka för mig. (Och vänta bara tills ni får se mina loppisfynd!)

En annan framgångsfaktor för årets lyckade ledighet var att resa iväg bums, första semesterdagen. Visst krävdes det en del i form av planering och packning på kvällarna den sista veckan på jobbet, men det var det värt, för den omedelbara avresan ledde till att vi kom in i semesterstämning direkt. Att målet för resan var syster med familj gjorde förstås inte saken sämre, oj så väl omhändertagna vi blev!

Sen är det ju sann lycka att ha ön att åka till. Säga vad man vill om mina föräldrar (och man kan säga massor, både bra och dåligt), men de hade ytterligt god smak när de valde sommarställe. Tack för det!

6 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Håller helt med om hur skönt det är att slippa smågrisstadiet med blöjor, välling, slemmiga bananmellisar och vagnar!

Vi dumpade sista sulkyn i Bryssel. Nu får dotra gå till dagis.

Kajsa sa...

Tjockalocka: Visst är det skönt! Även om sexårstrotset kan vara en prövning, det också... Här mullrar det ordentligt, åtminstone en gång om dagen. Puh.

cruella sa...

Varje ålder har sin charm! Men visst är det enklare när det går att leva lite mer hipp som happ, främst med måltider och middagssömn. Sånt styr ju mycket när de är bebisar och lite till.

Nästa uppenbarelse kommer när ni faktiskt kan lämna ungarna kortare och längre stunder. Dit är det inte så långt som man kan tro - mina sexåringar har fått följa med äldre syskon hem från skolan för ett par timmars ostört honungsmackande och kalle ankaläsande.

Kajsa sa...

Cruella: Ja, det är så sant att varje ålder har sin charm och ibland undrar jag hur jag ska klara mig utan en två-nästan-treåring i familjen: det är rätt härligt...

Och det där med att lämna ungarna låter som en hägring: bara att kunna ta en kvällspromenad med maken, vilken lyx!

smultron sa...

Åååå, inga blöjbyten! Vår lillkille har fortfarande nästan ingen koll på vad som händer och hur det känns innan. Han är definitivt inte redo ännu, trots att han är 3,5 år. Jag längtar efter att slippa blöjbyten faktiskt.

Kajsa sa...

Smultron: Å, det förstår jag. Lillasyster började pröva utan före sommaren, och vips så semestern så bara funkade det, utan problem. Förutom på nätterna, det blir nästa steg.

Så skönt!