tisdag 31 augusti 2010

Spänning i vardagen

Jag ska på en läskig läkarundersökning imorgon. Som en del i förberedelserna får jag inte äta något på hela dagen idag. Bara dricka klara drycker. Alltså ingen nyponsoppa, ingen yoghurt, ingen smoothie. Bara vatten, té, juice, läsk, saft och buljong. På mer än ett dygn.

Frågorna är många: Hur länge orkar jag jobba idag innan jag svimmar? Hur lång tid dröjer det innan jag får mitt första blodsockersfallsrelaterade utbrott? Hur hungrig hinner man bli på ett dygn? Vad blir det första jag äter efter undersökningen imorgon?

Update: Inte visste jag att buljong kunde smaka så gott! (Det lär jag inte tycka imorgon dock...) Efter tips från en god vän som har fastat en del i sina dagar, så äter jag den i tallrik, med sked. Den mättar mer då, tydligen. Låtsastugga ska man också göra, för att lura hjärnan att man äter på riktigt. Tur jag jobbar hemifrån idag, det här ser riktigt knasigt ut.

10 kommentarer:

Anna sa...

Låt oss få veta!
Lycka till.

mamac sa...

Låter så där! Hoppas att allt går bra. Drick mycket buljong - det mättar, lite i alla fall.

Lycka till!

Editor sa...

Hoppas det går bra. Jag gjorde en magundersökning i våras inte så kul, men jag tänkte på hur bra jag skulle må när undersökningen var gjord. Det hjälpte lite.
Kram

Anette sa...

Oj vilken utmaning! Stort lycka till med både drickandet o undersökning. Mitt tips är att dricka mycket vid ett o samma tillfälle, ca 5 dl som ett mål mat/mellis. Så har jag gjort när jag fastat och det funkar förvånandsvärt ok. Buljong är bra, men även nån juice eller nåt med honung i så inte energin faller för mycket. Kram på dig!

Kajsa sa...

Mycket juice borde man väl kunna bli mätt på? Buljong har jag heller aldrig provat. Tur att det var gott. Och lycka till, hoppas det går bra.

Kajsa sa...

Anna: Status so far: inget utbrott än, däremot en tupplur för att inte bli för matt. Vi får väl se hur jag känner mig när middagsdoften börjar sprida sig i huset!

Mamac: Ja vore det inte för buljongen skulle jag bli galen. Och du; lycka till imorgon!

Kajsa sa...

Caroline: Ja, imorgon är det över, tack och lov!

Anette: Kram på dig själv!

Sofia S sa...

jag skulle mörda första bästa i rent blodsockertapp. Helvete vad arg jag skulle vara. Sitta o hata min man spm får äta Mamma Scan köttbullar...

Anna sa...

Tänkte på dig och hoppas att det gått bra.

Kajsa sa...

Sofia: Fatta vad gott köttbullarna och spagettin doftade i måndags kväll. Jag var tvungen att stänga in mig i sovrummet, annars hade jag blivit GALEN.

Anna: Å, tack! Det gick bra. Skönt att det är över.