söndag 14 april 2013

Comfort food - förklaringen

Jag vill helst låta de där smaskiga instagrambilderna från förra inlägget sukta er ostörda, utan ord. Så jag berättar lite mer om maten i det här inlägget i stället.

Igår drabbades jag av en akut längtan efter riktigt god, smakrik, inbjudande texmexmat. Efter en konsultation i Jonas Crambys underbara Tex mex från grunden bestämde jag mig för att det skulle bli beef chili tacos till middag. Högrev, långkokt i ljus öl med fyra sorters torkad och färsk chili och massa kryddor bildade grunden i våra tacos. Med små mjuka tortillabröd, inlagd rödlök, mangosalsa, cheddarost, gräddfil och hackad silverlök och koriander blev det en vansinnigt god middag. Comfort food är bara förnamnet. Kanske inte helt enligt GI, men inte så jäkla långt ifrån ändå. Och så jäkla gott.

Eftersom barnen ratade den gudomliga högreven så fanns det gott om rester kvar idag. Så vid lunchtid konsulterade vi Cramby igen och bestämde oss raskt för att svänga ihop truck stop enchiladas. Vi kokade ner tomater, lök och vitlök tillsammans med en torkad chipotle och lite buljong. Körde hela härligheten i mixern tillsammans med ett knippe koriander och vips så hade vi en salsa rojo. I den doppade vi tortillabröd som vi sedan fyllde med beef chili och en massa cheddar, rullade ihop och gratinerade med lite extra sås och ost ovanpå. Serverade med det som fanns kvar av tillbehören från igår och dog en smula av ren glädje.

Ser du den här boken i din närhet så köp. Köp, och laga loss, I tell you!


Inga kommentarer: