söndag 14 april 2013

Veckans mat och träning

Med maten har det gått bra, tackar som frågar. Jag har undvikit pasta, potatis, bröd och andra snabba kolhydrater helt (förutom tortillabröden igår och idag förstås) och det har gått hur bra som helst. Jag var inte ens sugen på fika idag när barnen och maken åt hembakt på det lilla söndagscaféet här i förorten. Jag smakade en sked av makens banoffepaj dock, det erkänner jag. Den var väldigt god, men en sked räckte.

Exempel på måltider under veckan är:

  • inkokt lax med dillmajonnäs, massor av broccoli, bönsallad och råkost
  • fiskgratäng med dill och räkor, chilistekt broccoli och gräddstuvad spenat
  • räkor med majonnäs, ägg, avokado, spenat och citron
  • omelett med fetaost, tomater, spenat och lök.
Som ni ser så går det ingen nöd på mig. Jag kör inte strikt GI, utan improviserar en variant som funkar i min vardag. En typisk frukost består av kokt ägg, en halv grape, en liten skål yoghurt/kesellablandning med färska bär och hemgjord sockerfri müsli.

Träningen fick ju tyvärr ett abrupt slut när jag stukade foten rejält i fredags (jag fick hoppa över fredagens NTC-pass och söndagens intervallträning), men så här såg den ut måndag till onsdag:

  • Måndag: 2x9 km cykel, 45 minuters grymt crosstrainingpass på SATS, med fokus på kondition och rumpa/ben
  • Tisdag: 45 minuters egen styrka med fokus på överkroppen:
    5 min crosstraining och 5 min roddmaskin som uppvärmning
    shoulder rolls 2x10 reps
    plank walk (8x20 sek tabata)
    axeldrag med vikter (8x20 sek tabata)
    bicepscurl med vikter (8x20 sek tabata)
    liggande benlyft för mage (8x20 sek tabata)
    Och så lite stretch på det.
    Svettigt och tungt, precis som det ska vara.
  • Onsdag: 2x9 km cykel
Jag är nöjd! Det lär inte bli några SATS-pass eller någon löpning den här veckan, men lite cykling borde min fot orka med senare i veckan.

Inga kommentarer: