måndag 22 april 2013

Ingen bra dag

Usch en sådan dag jag har idag. Trots en härlig helg, god nattsömn och en skön cykeltur till jobbet så är jag till brädden fylld av ångest. Trycket över bröstet riskerar att ta över och jag vill bara fly. Dagar som dessa är min flyktinstinkt så stark, så stark. Jag sitter på jobbet och stirrar på min skärm utan att få något gjort, trots att jag har massor att göra och ett antal deadlines som närmar sig med stormsteg. Negativa tankar fyller mitt huvud och jag halkar ner i den där destruktiva spiralen av oro, passivitet och självkritik. Mötet jag ska ha om en halvtimme skrämmer mig, trots att det hade varit vardagsmat vilken annan dag som helst.

Hu. Tur i alla fall att jag lärt mig ett och annat genom åren, till exempel att det går över. Känslan passerar, den gör det. Och jag dör inte av den.

Update: Och som vanligt är "just do it" den enda rätta strategin. Mötet med en klok teamchef gick bra, och lunchen i sällskap med trevliga kollegor förbättrade mitt humör ytterligare. Nu är det strax dags att cykla hemåt för att hämta lillasyster som har tid hos hudläkaren. Ångesten är inte borta helt, men jag trampar på i mitt lilla liv och vet att imorgon är en annan dag!

4 kommentarer:

cruella sa...

Huvva!

Kajsa sa...

Cruella: Ja, inget vidare en måndag. Men det är redan bättre och det är tur att topparna är fler än dalarna!

Barfotsgatan sa...

Tycker du verkar handskas med detta på ett insiktsfullt sätt! Kram

Kajsa sa...

BFG: Tack, ja det går bättre och bättre med åren i alla fall. Fast mellan varven blir jag allt bra less på eländet och vill bara må bra, hela tiden!