onsdag 16 september 2009

Digitala invandrare utan visum

Förra fredagen var jag på möte hela dagen med ett gäng mellanchefer i högre medelåldern från lite olika håll i landet. Under vår bricklunch hade vi ett intressant samtal som började med lite snack om telefonikrångel i våra myndigheter.

Snart gled samtalet över till det under som är modern kommunikationsteknik, och de möjligheter som numera finns att billigt och enkelt hålla kontakten med nära och kära som finns på distans. Alla var rörande överens om hur fantastiskt detta är.

Men sen. Sen halkade vi in på det här med bloggar, chattar, Facebook, Twitter och gud vet allt. Och det väckte känslor vill jag lova! De tidigare så milda och vänliga byråkraterna blev helt plötsligt väldigt fördömande. De skåpade ut alla dem som slösar bort sin tid och lämnar ut sina liv på Facebook, de kunde för sitt liv inte förstå varför någon över arton år skulle vilja blogga om sitt eget enkla liv, det verkade ju helt meningslöst.

Kort och gott så var mina lunchkamrater helt övertygade om att allt detta internettande måste vara skadligt. ”Vi har helt klart nått gränsen för hur mycket intryck och information den mänskliga hjärnan kan ta in”. ”Det KAN inte vara nyttigt”. Några fördelar med de nya sociala medierna kunde de inte se. Inte en enda, om jag förstod dem rätt.

Det är en sak att inte vara intresserad för egen del. Men att så reflexmässigt skåpa ut företeelser som är en så väsentlig del i deras egna ungdomars vardag, det känns sorgligt. Och oroväckande. Varför måste detta mönster upprepa sig, generation efter generation? Jag menar: varken Elvis eller televisionen visade sig väl leda till civilisationens undergång när allt kom omkring. Eller?

Det slog dem inte heller att denna nya teknik öppnar nya möjligheter, såväl sociala som pedagogiska. Visst, det finns mörka sidor av utvecklingen, men den kan också vara till stor nytta för samhället. Inte minst för deras egna myndigheter. Dagens unga vuxna kommer att ställa helt andra krav på tillgänglighet, öppenhet och flexibla tjänster än vad vi gamlingar gör.

Att det dessutom kanske kan vara så att ungdomar, som har levt i den digitaliserade världen sedan barnsben, har lärt sig hantera den, genom att skanna, sålla bort, stänga av och gallra, på ett helt annat sätt än de själva, det kunde de inte alls förstå.

Jag försökte milt föra fram dessa perspektiv utan större framgång. Dessutom kunde jag inte låta bli att berätta att jag som snart 40-åring både fejsbookar och bloggar och att jag har stort utbyte av det. Det var lite roligt att se deras miner faktiskt. Mitt anseende i denna grupp är antagligen allvarligt skadat…

Vid närmare eftertanke så var det faktiskt inte bara Internet som skåpades ut vid lunchen. Storstäder var också en styggelse. Helst skulle man bo i en by utanför Östersund. Eller möjligen på en kobbe i Bohuslän. Joråsåatt.

16 kommentarer:

smultron sa...

Ja, stan ger mig alldeles för många intryck. Ge mig en kobbe! Bara jag har bredband så jag kan vara lite social på nätet åtminstone ;)

Kajsa sa...

Smultron: Nä nä. På landet ska du odla. Mocka. Jaga. Eller nåt. ;-)

Editor sa...

Men tänk vilken nytta de kunnat ha av Fejan mm på sin kobbe! (Däremot kan man tycka att man kan låta bli att berätta "dags att sova" tycker jag - det händer så mycket annat intressant och oväntat man kan "statusrada" om!).

När jag nämde Twitter på jobbet höll tanterna på att stirra ut mig och tillbaka till den planeten de trodde jag kom från.

Tja, Facebook är bara en fluga kanske ;)

Karin sa...

Hahahaha!
Jag skrattade högt när jag läste. Vilken insikt!
Ja den ungdomen, de vet ju inte sitt eget bästa, det är ju bara så. Nu måste jag sluta läsa din blogg, det är bara FÖR MYCKET INTRYCK.

Skämt åsido. Den vanligaste kommentaren jag får bland dem som är skeptiska till bloggvärlden är "Hur har du TID?" Underförstått: "Jag har viktigare saker för mig."

Heja dig!

Kajsa sa...

Caroline: Ja, visst finns det många ointressanta statusradsuppdateringar. Å andra sidan pratas det rätt mycket ointressant skit IRL också! ;-)

Karin: Du kanske måste lägga dig ner en stund...

Och det där tidsargumentet får jag också hela tiden. Ungefär som om alla icke-bloggande människor var så himlans effektiva hela tiden. De latar sig aldrig, tittar väl aldrig på TV eller läser en skräptidning, utan ägnar sig antagligen alltid åt uppbyggeliga aktiviteter av olika slag...

I mitt fall är det TV-tiden som fått stryka på foten. Jag sitter en stund vid datorn i stället för att slökolla på TV när barnen somnat på kvällen.

Heja oss!

cruella sa...

Byar utanför Östersund ska man flytta FRÅN. Vet jag.

Kajsa sa...

Cruella: Du måste vara felunderrättad...

Åretruntparadiset sa...

Fniss. Min "svärmor", den ingifte, sade att "man måste vara sjuk i huvudet om man bloggar". Så nu vet ni det. Jag var rätt tyst. Antar att jag inte ska skicka dem min bloggadress till privatbloggen heller där man ska kunna se bilder (snaaart). Eller räknas inte den?

Kajsa sa...

ÅRP: Ja, kära nån. Hon får väl skylla sig själv om hon inte kan följa era eskapader over there.

Solrosfrö sa...

Åhh vad jag känner igen mig ;) Heja Kajsa!!

Kajsa sa...

Haha, roligt att vågade "komma ut" i det sällskapet. :D

Kajsa sa...

Kajsa: Jag kan liksom aldrig hålla tyst. Det bara är så. Fast jag har inte fattat det själv, jag tror fortfarande att jag är den blyga tysta flicka jag var när jag var liten. Men nej.

Editor sa...

Vet du vad Kajsa, det gör jag med. Men en kollega tittade på mig i somras och gapsktrattade när jag sa det. Men ändå tycker jag att jag hör till de blyga. Hm. Märkligt.

Kanske nåt för statusraden på FB....

Kajsa sa...

Caroline: Jaså, du också! :-D Jag antar att självbilden inte alltid hänger med...

Alla bäckar små sa...

Underbart inlägg! Å jag håller med dig på alla sätt, såklart. :-)
Har hittat till dig via min syster (I Veras hus) som tipsade om din blogg, så nu är jag här å läser och läser alla roliga inlägg.
Hej svejs

Kajsa sa...

Alla bäckar små: Tack vad roligt! Jag såg din kommentar på ett annat inlägg, har kollat din blogg, måste kommentera också. Kul!