tisdag 22 september 2009

Snart Nobeltider

Litteraturprisspekulationerna är i full gång. Ett tecken så gott som något på att hösten är här.

Jag ser till min stora glädje att Amos Oz är en av favoriterna. Jag hoppas på honom och skickar en uppmaning till er alla att genast läsa En berättelse om kärlek och mörker om ni inte redan har gjort det. Oj oj oj så bra, om man bara kämpar sig förbi de första 75 sidorna om släktled efter släktled i hans familj.

Fast allra gladast blir jag förstås om Joyce Carol Oates äntligen kammar hem priset. Nu senast har jag läst Dödgrävarens dotter, och den var enastående. Hon är helt enkelt briljant.

Vem hejar du på?

4 kommentarer:

Pär sa...

Ja, ett i sanning härligt hösttecken!
Av dem i listan röstar jag på Claudio Magris. Alltid. Och det är högst personligt.
Luis Goytisolo är en annan stark kandidat för mig, även om jag inte har samma breda läserfarenhet av honom. Nu får jag väl krypa till korset och erkänna att jag inte har läst Oates än, och eftersom jag också gillar Oz tänker jag inte klaga om det blir någon av dessa kandidater som får ta emot priset i Stockholms konserthus.
/P.

Kajsa sa...

Glad i grytan: Magris är ett helt nytt namn för mig. Luis Goytisolo också. Har du några tips på titlar?

Pär sa...

Magris öppnade mina ögon för mycket litteratur som tidigare varit okänd för mig. Det gjorde han genom boken "Donau". En litterär och kulturell resa längs floden. En mer lättläst och kort historia är annars "Ett annat hav". Hans senaste bok översatt till svenska är "I blindo".

Kajsa sa...

Glad i grytan: Tack! Hamnar genast på min "att läsa-lista". (Som dessvärre är alltför lång i förhållande till den tid jag har till läsning...)