tisdag 17 mars 2009

Trevlig topplista

Vill du leva länge? Se då till att peta i dig något av livsmedlen på topplistan över världens nyttigaste livsmedel. Listan är skapad av en brittisk ledande näringsforskare och nämns i Aftonbladet idag:

1. Äpplen
2. Björnbär
3. Svart te
4. Blåbär
5. Broccoli
6. Fullkornsflingor
7. Körsbär
8. Körsbärstomater
9. Kaffe
10. Tranbär
11. Mörk choklad
12. Grönt te
13. Apelsiner
14. Persikor
15. Plommon
16. Hallon
17. Röda vindruvor
18. Rödlök
19. Spenat
20. Jordgubbar

Det har ju skrivits en del på det här temat vid det här laget, inte minst i Helena Lindbloms bok Supermat som jag själv har läst och inspirerats av. Den rekommenderade maten är inte exakt densamma, hon rekommenderar bland annat lax och granatäpple.

Men vilken lista som är den allra, allra bästa, det kan ju kvitta. Viktigare är att Aftonbladets lista gör mig glad och inspirerad: den innehåller ju bara goda grejer! Om jag bara slipper kaffet, så skriver jag under på resten.

Update: Jag kom på en sak till som jag faktiskt vill undvika. Mörk choklad. Vad är grejen? Kärvt, beskt och torrt så det dammar i munnen. Nej, tacka vet jag snäll, mjuk och mild mjölkchoklad.

7 kommentarer:

cruella sa...

Haha, kaffet var det enda som gjorde mig riktigt inspirerad. Var är rödvinet? Och de feta ostarna?

Kajsa sa...

Är det sant?! Om det där gäller så lär jag leva i hundratals år. :) Äter minst 10 av sakerna regelbundet och resten, utom 2-3 grejor, ganska ofta också. Plus lax! Problemet är väl kanske det övriga som jag också äter..

cruella sa...

Nä, inte helt sant. Jag gillar i princip alltihop och äter nog 8-10 grejer regelbundet och utan att tänka hälsa. Lax med.

Men om listan utöver att räkna upp det som är nyttigt så att säga ska peka i en viss riktning (bort från ostarna och vinet) så är jag inte med;-)

Vin brukar vara med! *sura*

Anonym sa...

Oj, jäklar vad bar vi ligger till enligt den listan. Ser fram emot ett långt och innehållsrikt liv! :)

smultron sa...

Jag tyckte som du om mörk choklad bara för ett par år sen, men snacka om att jag är omvänd. Kan inte äta mer än en liten ruta av mjölkchokladen. Det är inte choklad!

Kajsa sa...

Smultron: Äsch, trams! Det är VISST choklad. Så det så. *Knycker på nacken* Du har bara ryckts med i de senaste årens chokladtrendnoja...

Fler som vill bekänna att de har gått över till the dark side? (ha ha ha ha)

Kajsa sa...

Cruella: Ostar och rödvin tror jag är extra bra för själen. Vi är ju inte kropp allena, gubevars!

Kajsa: Jo, jag vet... Men som sagt - det där övriga är nog bra för själen!

Cruella igen: Vinet hamnar SÄKERT på plats elva. Och det är ju inte fy skam.

Misen: Jag också!