måndag 5 december 2011

Mikropaus

Tittar bara in för att säga att jag är kolossalt omotiverad just nu. Om ni undrade, liksom. Har ägnat hela dagen åt att förbereda en viktig jobbgrej som går av stapeln imorgon, och nu när jag är klar så har jag väldigt svårt att uppbåda nog med energi för att börja jobba med något nytt. Jamen klandrar ni mig för det? Det är måndag. Klockan är fyra. Det är becksvart ute. Gäsp är bara förnamnet. Jag längtar hem till min fina familj, till makens biff med stekt lök och potatismos och till ett riktigt varmt bad.

För övrigt kan jag konstatera att min efterträdare på förra jobbet har kastat in handduken. Det tog ett år. Och låt mig säga att jag inte är förvånad. Hon visste vad hon gav sig in på, men vad hjälpte det? Nu söker man efter hennes efterträdare. Dock utan att skriva ut arbetsplatsens namn, vilket såvitt jag vet aldrig hänt på just det här stället. Men det är nog ett smart drag. Arbetsgivarens rykte är inte vad det en gång var, om man säger så. Och om du som läser det här mot förmodan är kommunikatör som just nu letar jobb i Stockholm, så får du gärna mejla mig för att få en varning om vilket jobb du inte behöver bry dig om att söka. För din mentala hälsas skull.

Så. Nu är mikropausen slut. På't igen.

6 kommentarer:

All is pretty sa...

Har full förståelse för att du saknade kraft att ta tag i något nytt klockan fyra en mörk desembereftermiddag! Jag jobbar sällan efter klockan 15 (börjar 7 och har 37,5 timmars arbetsvecka och bara 30 min lunch varje dag) och de gånger jag gör det så känns det verkligen som kväll när jag går hem vid halv fem. Har svårt att tänka mig hur jag hade det på mitt sista jobb i Sverige då jag jobbade 8-17, hur orkade jag det undrar jag nu!

Skönt att du gått ner i arbetstid. Jag går i samma funderingar men börjar med en fast hemmakontordag i veckan och ser om det "hjälper" eller om jag ska söka om reducerad arbetstid ett tag.

Kajsa sa...

All is pretty: Så skönt att någon förstår mig... Jag skulle också vilja börja vid sjutiden på morgonen, men jag klarar helt enkelt inte att gå upp så tidigt. Det går inte! När går du upp på morgnarna? Har du nära till jobbet? Jag har 45-50 minuter från dörr till dörr.

All is pretty sa...

Jag har ca 50-60 min från dörr till dörr, går hemifrån runt 5.50, bil till tågstationen och så tågresa 35 min + 5 min promenad. Har rationaliserat allt på morgonen så duschar gör jag kvällen innan och frukost äter jag på jobbet (får gratis). Alltså går jag upp 5.30 och bara tvättar och klär mig innan jag går. Vaknar gör jag först när jag går på tåget... Gäller bara för mig att hålla mig vaken på resan, då går allt bra, somnar jag kommer jag inte igång igen sen. Men jag spelar wordfeud och läser och har det riktigt mysigt. Så tidigt är det gott om sittplatser på tåget också (när jag åket hem kl 15 också, kvart i fyra är det stor risk att jag får stå).

Bara bra saker alltså och jag har vant mig fort. Men när jag jobbar hemma som idag och får sova till 6.30 så undrar jag ju hur jag orkar alla andra morgnar... Lyx att kunna sova till 6.30 och logga in 6.45!

Anonym sa...

Jag såg den där annonsen och tänkte: är det där Karins gamla tjänst? Så diffust, "på en myndighet". Men så stod det, typ: "du kommer att samarbeta med HR" och då tänkte "nä det måste vara nån annanstans". För det vore ju ren lögn om man påstod att det fanns samarbete mellan HR och internkommunikationen på just denna myndighet..? /Therese

Kajsa sa...

Therese: Eller hur... ;-)

Kajsa sa...

All is pretty: Å vad du är disciplinerad! Jag låter mig inspireras, helt klart. Jag äter också frukost på jobbet, men måste se till att skaffa dit den själv så det blir ju lite extra pyssel. Och jag som sitter cirka 20 minuter på t-banan uppskattar också den där lugna stunden, när man inte behöver trängas utan kan läsa i lugn och ro.