fredag 2 december 2011

Stockholm i mitt hjärta

Det här med att vara i nuet. Jag har blivit så enormt mycket bättre på det. Visst händer det alltför ofta att jag svävar iväg i tankarna eller försöker göra två-tre-fyra saker samtidigt. Men lika ofta händer det faktiskt att jag mentalt stannar upp mitt i vardagen och bara tar in. Bara ser. Bara är. Ofta med en stark känsla av tacksamhet.

Idag kände jag så när jag på lunchen korsade Sveavägen vid Stockholms Times square, på väg till Panduro för att köpa lite julpysselprylar. Tänk ändå att Stockholm är min stad. Att jag har tillgång till hela detta härliga myller, denna mångfald. Att njuta av staden behöver inte betyda att man shoppar loss i city, äter på finkrog eller ser den senaste utställningen på något hippt galleri. Det kan helt enkelt handla om att slinka ner i Hötorgshallen och köpa med sig stans godaste turkiska burgare för en snabblunch vid skrivbordet. Som jag gjorde idag.

Mitt på Sveavägen mötte jag för övrigt Victor Muller. Han var lång. Och jag kunde inte låta bli att fundera på om han har fått sin lön den här månaden. Alla har inte det, nämligen.

Update: Nu ser jag att Muller är med i kvällens Skavlan. Därav Stockholmsbesöket, I guess.

Inga kommentarer: