tisdag 13 december 2011

Plötsligt händer det, à la lucia

Somliga morgnar är bättre än andra.

Till exempel de som börjar med att hela familjen äter nybakade saffransscones till tonerna av körsång och i skenet av tända ljus. Och som fortsätter med gemensamt julkalendergluttande i soffan, påklädning utan knot och sedan glada tillrop ("Hejdå, världens bästa mamma i hela världen!") vid avfärd mot dagis och skola.

Mamman ifråga jobbar hemifrån idag, så nu ska här planeras storytellingprojekt och skapas chefsstödsdokument. Samt drickas hejdlöst många baljor hett te (jag har ont i halsen). Klockan tre pausar jag för att avnjuta lussefirande på dagis. Längtar redan efter att få se lillasyster som toktaggad pepparkaksgubbe.

Glad lucia på er alla!

7 kommentarer:

Nipe sa...

Oj, låter som en utopi för mig det där. Vi hade lucia på dagis kl 06.50 så här var det mer som en vanlig morgon med lite extra panik.
Glad Lucia på dig med!

Kajsa sa...

Nipe: Puh. Jag är så glad över att de kör eftermiddagslucia på vårt dagis. Även om det försvinner väldigt mycket arbetsdag på kuppen. Fattar inte hur jag skulle få iväg mina barn till tio i sju...

Kajsa sa...

Forts till Nipe (klickade lite för snabbt där): Fast det låter som en väldigt mysig start på dagen, fina lusseungar och kanske lite fika.

Heson sa...

Mmmm... låter ljuvligt :-) Hällregn, ingen yoghurt till frukosten och barn som inte vill gå till skolan på grund av "kompisar" som retas var vad morgonen hade att bjuda på här. Luciafirandet gick av stapeln i slutet av förra veckan, i en skogsdunge vid skolan, nyfallen snö och med marschaller här och var. Riktigt juligt och härligt. Men idag... Näe...

Kajsa sa...

Heson: Nej hu, det låter inte som någon hödjarmorgon precis. Hoppas dagen blivit bättre!

Nipe sa...

Jo, väl på dagis var det en underbart mysig stund med gulle-lussetåg och fika med centimeterstjocka pepparkakor :)

Kajsa sa...

Nipe: Haha, mer mjuk pepparkaka där...