måndag 7 december 2009

Och jag som varit scout och allt

Jag är helkass på att göra upp eld. Jag älskar vår öppna spis och vill helst tända en brasa varje kväll, lagom till Bolibompa. Men det blir aldrig bra när jag försöker. Hur jag än riggar med papper och finfin björkved, så slutar det med att pappret brinner upp *poff* och elden slocknar.

Maken däremot, fixar en flammande eld på nolltid. Och grejen är att vi gör exakt precis likadant. Såvitt jag kan se. Så varför brinner hans ved men inte min? Det retar mig. Det känns så himla "Me Tarzan, you Jane". Måste träna.

8 kommentarer:

RANA sa...

Ja, guuud, du måste absolut träna. Sån där sexistisk skit kan du inte ta!

:-)

Editor sa...

Exakt samma här - och det retar mig med!! Jag gör det bara när maken inte är hemma och säger inget. Men han luktar det....

Anna sa...

Jag är lika bra, om inte bättre än maken på att tända i kaminen. :-D

- Tändkuber från Weber! (Tidningspapper är egentligen inte bra. Det smutsar på sikt ner mer än det gör nytta)

- Bygg Kapla-inspirerat (du vet, de där träklossarna man gör torn av) med smal ved. Ett par lager. Och en mindre klabbe ovanpå det. Stick in en eller två tändkuber på lämpligt ställe, underst.

- Tänd kuberna. Ställ luckan på glänt (brukar finnas ett läge för detta på moderna kaminer) och ha ett öppet fönster i närheten. Stäng luckan helt först efter fem minuter.

Kämpa på! :-)

cruella sa...

Visst är det träning. Eller, hemska tanke, gener. Min svärmor som är engelska och född 1939 kan göra upp eld med vad som helst, när som helst och var som helst. Genomdränkt pinne och stängt spjäll - ingen fara, fixar svärmor.

Jag gör väl ungefär som du, med jääääävligt mycket envishet. Det går bättre och bättre!

smultron sa...

Jag tänder aldrig kaminen på landet. Jag lagar aldrig punktering på cykeln heller. Jag har insett att om jag lär mig och gör allting så kommer det sluta med att det blir jag som gör just allting ;)

Jag tror såna där tändpåsar eller kuber är grejen!

Kajsa sa...

Träna kvinna! Det är enda vägen till allt.

Kajsa sa...

Rana: Jag tränar...

Caroline: Vi tränar! Eller hur...

Kajsa sa...

Anna: TACK! Din metod låter idiotsäker.

Cruella: Envishet räcker långt.

Smultron: You have a point. A big one...

Kajsa: Lovar!