fredag 20 januari 2012

Dispens

Imorgon kommer två fina fina vänner, som jag träffar lite för sällan, på middag. Av denna anledning har jag fått dispens från januari månads alkoholstopp. Som i stället förlängs med en vecka.

Igår köpte jag en flaska sauvignon blanc att ha i den sydfranska fisksoppan som jag tänker bjuda på. Den äldre mannen i kassan granskade mig länge och väl. Sen sade han "Jag tror att jag ska be dig om legitimation.". Jag bara skrattade (och visade leg förstås, annars hade jag väl blivit utslängd).

Men kom igen nu, systembolagsexpediter. Jag är 41 år, hörni. F-y-r-t-i-o-e-t-t. Jag har fått gå på systemet sen 1990. Det är 20 år sedan.

När ska detta få ett slut?

9 kommentarer:

Unknown sa...

Ta det som en komplimang! Det gör alltid jag ;)!

Live från radhuset sa...

Haha..å så härligt!! Jag brukar handla på systemet i Sickla, där får jag nämligen också visa leg. Känns ju toppen, snart 40 år gammal. :)
Men jag tror dessvärre att charmknutten som sitter där i kassan lägger på sin charm för samtliga tjejer 20 år och uppåt. Känns lika gott ändå.
Trevlig fredag till dig.
Katarina

Nipe sa...

Haha, känner igen det där, man blir lika glad varje gång. Fast det förståss, jag är ju fortfarande under fyrtiostrecket...
Min kvinnliga chef fick visa leg häromdagen, hon fyller femtio om några veckor, hon gapflabbade den stackars expediten rakt i ansiktet.

Barfotsgatan sa...

Läste i tidningen om att någon anställd blivit dömd för att ha såld till minderårig...inflation i kollen nu kanske?

Kajsa sa...

Karin: Jo, det gör jag :-) Men just den här gången blev jag lite irriterad. Helt onödigt, jag vet...

Kajsa sa...

Katarina: Ja, det kan onekligen pigga upp en grå dag!

Kajsa sa...

Nipe: Ja, ju äldre man är, desto mindre tolerans har man faktiskt med att de ber om leg - nästa gång flatgarvra jag också!

Kajsa sa...

BFG: Aha. Men allvarligt, ingen kan ta mig för 20, det är bara helt omöjligt...

Åretruntparadiset sa...

Det var länge sedan det hände mig, om man inte räknar servitrisen i Saratoga Springs som ville se leg när jag skulle beställa på krogen för ett år sedan. Men hon behövde antagligen glasögon. Starka sådana.