måndag 23 januari 2012

Fast jag kan allt tänka mig en semla...

Nu är jag inne på min tredje vecka med godisstopp. Jag har inte helt uteslutit sötsaker ur kosten, såväl prinsesstårta (vid en avtackning på jobbet) som en fantastisk glassdessert (på lördagens middag med goda vänner) har slunkit ned. Men något godis har jag inte ätit. Och det går förvånansvärt lätt!

Jag har lärt mig att mycket av det som jag tolkat som sötsug egentligen har varit något annat. En vilja att belöna mig, en längtan att trösta mig, ett behov av att pausa eller en lust att pigga upp en grå dag. Och allt det där kan man ju göra på andra sätt, utan godis! Mycket nyttigt att faktiskt försöka känna efter vad suget handlar om.

Te och tuggummi har varit min räddning. Och ordentliga, goda mellanmål som sätter guldkant på tillvaron utan en massa otäcka tillsatsämnen och socker. Som till exempel en halv grape, lufttorkad skinka lindad runt en bit avocado, en tunn skiva gott knäcke med philadelphiaost och makrill i tomat, fruktsallad med keso eller några mandlar. Det fungerar förvånansvärt bra.

Nu ska jag bara lära mig lyfta mig själv också. Det har nämligen jag och min kollega M satt upp som mål för oss själva. Jag orkar inte en endaste sketen chin/pull up. Än.

Inga kommentarer: