söndag 8 januari 2012

Stort och smått

Vad konstigt det är, livet. Vardagens små bestyr pågår parallellt med stora viktiga beslut och händelser.

Som idag. Jag har satt stopp för en destruktiv relation. Satt ner foten. Det handlar om en nära som aldrig kommer att bättra sig och som inte får skada mig och mina närmaste mer än personen ifråga redan har gjort. Det är nog nu.

Och samtidigt, denna dag, har jag storhandlat, tagit ett varmt bad och förberett mig inför morgondagens jobbstart. Medlat i små syskonbråk, dammsugit och druckit te. Precis som vilken söndag som helst.

Nu är allt klart inför den första av oxveckorna, och jag ligger på soffan och njuter av jullovets sista skälvande timmar. Vardag. Det kanske inte är så dumt ändå.

7 kommentarer:

Mamac sa...

Strongt. Säkert tufft men troligen alldeles rätt.

Kajsa sa...

Mamac: Ja hu. Lögner, svek, alkohol, flykt, feghet, charader och uteblivna julklappar till barnbarnen. Det är bara ett axplock av vad en del människor kan ägna julen åt. Tänk att det kan vara så tomt - blod är sannerligen inte alltid tjockare än vatten. Ibland är jag så himla avundsjuk på familjer som umgås med varandra, på riktigt. Där man faktiskt _ger_ något till varandra över generationerna, faktiskt känner varandra, vill varandra väl och kommunicerar. På riktigt.

Nåväl. Jag har min lilla familj. Den är fin. Den betyder allt. Det är den som räknas.

Nipe sa...

Tungt, men säkert helt rätt. Kram!

mamac sa...

Den personen får ta hand om sig. Så tar ni hand om er, du och din fina familj.

Det är så onödigt att utsätta barn för svek. Så himla onödigt. Och när det gäller barn och barnbarn borde det vara straffbart att inte finnas där - alltid.

Cina sa...

Vännen... tänker på dig massor! Bra gjort av dig att säga ifrån. Säkert ett jättetufft beslut, men det enda rätta. Destruktiva människor i sin närhet kan aldrig vara något positivt - även om det är släkt. Och som du säger det finns ju andra människor i din närhet som du kan slösa din kärlek på - både din egen familj och vänner! Många kramar!

Kajsa sa...

Nipe: Tack!

Mamac: Det är onödigt, och faktiskt helt obegripligt.

Kajsa sa...

Cina: Tack rara du för fina ord! Stora kramar tillbaka, och hälsa din egen fina familj.