måndag 6 augusti 2012

Jösses flickor

Som ett led i asketiska augusti har jag nu blivit med proteinpulver. Ja jösses, det trodde jag väl aldrig. Men nu står det där på köksbänken i alla fall, och liksom blänger uppfordrande på mig. Jag är skeptisk och tänker mig att det nog inte alls är gott, men ser ändå fram emot att experimentera fram smoothies med det i vår nya fina mixer. Och visst, om det hjälper till att göra familjens frukostar och mellanmål mer blodsockervänliga, välbalanserade och mättande så är jag för! Blir det inte gott så får jag experimentera med ägg, kesella eller nötter i mina smoothies i stället.Förresten (nu viskar jag) så har jag köpt linfröolja också...

Stay tuned!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jo men det är faktiskt rätt gott om man mixar det med rätt saker (t ex frysta jordgubbar/hallon som jag förstått att du gillar). Jag föredrar proteinpulver med vaniljsmak (fast nu var det längesen, innan mina graviditeter...)!

cruella sa...

Läbbigt! Jag föredrar naturliga ingredienser. Vad är linfröoljan för?

Nipe sa...

Ingen kokosnötsolja? Den kommer ;)
Smoothies är en gudagåva minsann, näst efter kesella och bär...

Kajsa sa...

Karin: Nu har jag testat, det blev en smoothie med frusen mango, färska hallon, sesamfrön, kesella, grekisk youghurt, lite banan, linfröolja samt ett par matskedar proteinpulver vanilj. Otroligt fluffigt och härligt, och rätt gott - fast den där syntetiska (I guess) vaniljsmaken är jag inte helt övertygad om.

Cruella: Mja, naturligt eller ej - om lite proteinpulver (framställt av vassle) kan hålla mitt blodsocker lugnt och därmed få mig att hålla tassarna borta från än mer onaturligt godis, industribakade kakor eller wienerbröd så känns det som ett bra byte. Visst, jag skulle kunna ösa i mer ägg i smoothien - det är onekligen mer naturligt - och det kommer jag säkert göra, men det är lite kul också att testa vad som hypas av så många bloggare. Igår var jag i en hälsokostbutik för första gången på säkert tio år, bara en sån sak... ;-) Linfröolja innehåller bl a bra fettsyror, omega 3 och så. Som fiskolja. Inte vet jag, men jag tänker att det kan vara bra att hälla i ungarnas smoothies eftersom de inte äter tokmycket fet fisk.

Nipe: Igår kväll blev det färska jordgubbar och hallon med kesella + rostade nötter, frön och mandlar. Mums!

Live från radhuset sa...

Hahaha..int behöver du viska. Jag har tänkt tanken men inte kommit mig för än, men snart så. Vilket köpte du? Har bara fått upp ögonen för Skippers olika, men det finns ju en djungel därute.

Har du någon bra webbsida du kan rekommendera där du hittar nyttiga recept?
Här är Skippers några smoothiesar:
http://www.annaskipper.se/proteindrink-for-sockerberoende.html

Jag stannar tuned. :)

Kajsa sa...

LFR: Jag köpte det som fanns på hälsokosten närmast mitt jobb, rätt och slätt. Vassleprotein, med vaniljsmak. Minns inte vad märket heter.

Har av någon anledning svårt att fördra fru Skipper, så hennes pulver blir det icke. Men recepten kan man ju inspireras av - tackar!