fredag 18 januari 2013

Den fastspända flickan

Jag lyssnar just nu på Studio etts intervju med psykiatern Ola Gefvert, som ansvarat för vården av Nora, ett av offren för våldtäktsmannen och före detta polischefen Göran Lindberg. Och jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva. Jag är så upprörd, arg och chockad att jag bara gapar.

Att en psykiater kan kränka sin patient, en enormt utsatt, drabbad och skadad patient, på det grova sätt som han har gjort, det är för mig fullständigt obegripligt. Jag blir faktiskt rädd och tackar min lyckliga stjärna för att jag är frisk och slipper hamna i klorna på män som denne.

Ola Gefvert framstår som tagen ur Millenium-trilogin - Stig Larsson visste vad han pratade om.

Se till att lyssna på intervjun när dagens Studio Ett finns på SR Play. Och lyssna på SR-dokumentären "Den fastspända flickan". Samhället skyddar sannerligen inte alltid de mest utsatta. 

13 kommentarer:

Anonym sa...

Ola Gefvert:s synsätt på hur denna typ av patienter skall behandlas är rätt. Motsatsen vet vi ju hur det fungerar. Det fungerar inte alls.

Anonym sa...

Hur då "rätt"? De ska få veta att om sex månader kan de "leva i Afrika med en svart man" (relevant för sammanhanget?), att om man "horat" tidigare så spelar det ingen roll vad man utsätts för sedan "när man begår andra brott" (sexarbete är inget brott och vem använder ett uttryck som "hora" överhuvudtaget?), deras erfarenheter av att varit utsatta för brott och misshandel ska ifrågasättas trots att gärningsmannen har dömts av domstol, både i fallet som gäller en själv och i flera liknande fall? Vad är motsatsen som då inte fungerar, menar du alltså? Att personen ifråga får en adekvat vård och blir bemött på ett bra sätt? Nä... det kan ju aldrig fungera. Det bästa är att bemöta alla rasistiskt och misogynt. Då slutar unga tjejer skada sig själva och slutar dessutom "hora" och göra falska anklagelser om våldtäkt förstås.

Pucko. Men du är väl ett osympatiskt troll som bara ligger ute för att provocera.

Kajsa sa...

FV: Nu väljer ju jag snarare Socialstyrelsens sida när det gäller denne Gefverts bemötande av sin patient, än din (vilka "vi" du hänvisar till i din kommentar och som tvärsäkert verkar veta vad som fungerar och inte fungerar, det vet jag inte).

Och jag har svårt att tro att det är en del av behandlingen att uttrycka sig nedlåtande, kränkande och oförskämt genom att till exempel säga att patienten har "horat" eller att man inte behöver lyssna på vad hon "jiddrar om". Att förminska patientens upplevelser (Kapten Klänning är ingenting) torde inte heller hjälpa. Att en psykiater som behandlar utsatta människor inte vill kommentera huruvida man kan bli våldtagen eller ej när man prostituerat sig, finner jag också högst anmärkningsvärt.

Jag är ingen psykiater. Jag reflekterar utifrån det jag hört i P1. Och jag känner igen härskartekniker, arrogans och manschauvinism när jag ser dem.

Boäng sa...

Blev lika upprörd som du. Ola genomsyras av förakt, kvinnoförakt, även mot den kvinnliga frivårdaren.
Jag anar en maktmänniska som är totalt olämlig för sin uppgift. Att han sen lyfter miljonlön av våra skattepengar får mig att må illa.

Kajsa sa...

Anonym: Jag kan förstå din upprördhet, men undvik gärna tillmälen som pucko.

Dagliljan: Maktmänniska var ordet.

Åretruntparadiset sa...

En osannolikt oempatisk man (och det är ingen slump att han är man!) som enligt min mening väljer vilken av de ack så många psykiatriska teorierna som helst bara den passar hans syften, är min uppfattning om Ola Gefvert efter att ha lyssnat på det som hittills framkommit i P1. Det är skrämmande hur han använder sin makt som doktor för att trycka till en svagare part. Tyvärr varken första eller sista gången som läkare gör så. Men icke desto mindre klandervärt. Jag har så lätt att föreställa mig hur lätt man kan hamna i klorna på vården och personer som han. Usch.

Kajsa sa...

ÅRP: Ja, visst får det en att känna en enorm tacksamhet över att vara frisk och slippa bli beroende av läkares godtycke. Vidrigt att ha otur att hamna i händerna på en sådan maktmänniska.

Åretruntparadiset sa...

Det finns dock ändå någonslags logik, verkar det: http://www.dn.se/nyheter/sverige/kritiserad-psykiatriker-far-sparken

Anonym sa...

Kajsa: "Och jag känner igen härskartekniker, arrogans och manschauvinism när jag ser dem."

Härskarteknik används också av kvinnor.

Övrigt:
Jag försvarar inte Ola Gefverts ordval. Däremot tror jag att hans inställning om att sätta upp regler är bra och det har ju visat sig att Nora kunna bo i egen lgh med boendestöd efter LÅNG tid på sjukhus. Har träffat många med Nora:s diagons. Deras sjukdom för dom till experter på att få uppmärksamhet. De accepterar inga regler och ser det som sin rättighet att ta en hel avdelning till anspråk. Att vara medpatient med henne eller flera "Nora" är en mardröm.

Anonym sa...

Gefvert är ett gammalt juste original, som måste bevaras till eftervärlden. En alldeles underbar kvinnosyn och en mysig arrogans kopplad med ett numera bortglömt språkbruk. En utrotningshotad art, som måste skyddas till varje pris!

Kajsa sa...

FV: Vem har påstått att härskartekniker _inte_ används av kvinnor? Inte jag i alla fall (det vet jag mycket väl av egen erfarenhet), så jag vet inte varför du väljer att göra denna kommentar.

I det här fallet handlade det dock om en man med makt, som använde sin maktposition till att kränka en maktlös ung kvinna som varit helt beroende av hans beslut.

Och det är väl ändå helt uppenbart att Gefverts övertramp handlat om mer än ordval. Hans uppdragsgivares beslut att sparka honom från psykakuten och strypa hans patientkontakter är väl ett tydligt bevis för det.

Hur det är att vara medpatient till Nora vet jag inget om, så det uttalar jag mig inte om. Du verkar däremot vara väldigt insatt i detta?

Kajsa sa...

Anonym: Jag hoppas du är ironisk. Funkar hur som helst inte särskilt bra.

Kajsa sa...

ÅRP: Ja, det var ju för väl.