söndag 13 januari 2013

Jättenyttiga januari

Minns ni asketiska augusti? Det gick ganska lätt att vara nyttig den där månaden, men under hösten har jag glidit iväg något alldeles bedrövligt. Träningen är jag nöjd med - jag har varit mina crosstraining- och shape-pass trogen, men kosten är en helt annan historia. Jag har ätit ganska bra mat till frukost, lunch och middag. Men dessemellan har jag varit alldeles för dålig på att säga nej till diverse frestelser. Godis, fika, snacks, vin - you name it, jag har tackat ja... Efter julhelgen och en veckas all inclusive var det dags. Dags för en liten tillskärpning igen.

Så välkommen, jättenyttiga januari! Sedan vi kom hem från Teneriffa för en vecka sedan har jag levt enligt följande regler:

  • Inget godis
  • Inget fika
  • Inga desserter, om jag inte blir bjuden
  • Ingen alkohol
  • Minskad mängd kolhydrater
  • Minst två pass på gymmet varje vecka
  • Svettas varje dag.

Hittills har det gått som en dans, och jag har gått ner drygt ett kilo. Det blev bara ett pass på gymmet dock, eftersom jag var hemma och sjuk tre dagar denna vecka. Som kompensation blev det en vintrig löprunda igår.

Hejar ni på mig?

7 kommentarer:

cruella sa...

Ja, heja! Jag borde också...

Unknown sa...

Wohooo! Såklart hejjar jag!

Malinka sa...

Ja heja!

Dessutom håller jag på med något liknande, jag också.

Men vad menar du med att svettas varje dag? Snabba promenader, typ?

Kajsa sa...

Malinka: Jag har inspirerats av en gammal kampanj från Lululemon (kanadensiskt företag som gör kanon-träningskläder och är mkt bra på att bygga en community kring sitt varumärke, jag är såld): "Sweat once a day". Det handlar helt enkelt om att göra något ansträngande varje dag, så att man får igång lite svettande. Det kan vara plankan, armhävningar eller jägarvila, men också att skotta uppfarten, springa till bussen eller rusa upp och ner för trappan för att hinna hämta glömda prylar när barnen ska iväg till dagis och skola. Det behöver inte vara mycket, men poängen är att göra det vareviga dag, så det blir vardag liksom. För mig är det inga problem under sommarhalvåret när jag cyklar till jobbet. Så här års får jag ibland tänka till lite.

Heja dig också!

Kajsa sa...

Tack Cruella och Karin för era hejarop! :)

Annika sa...

SJälv har jag "jättekonstiga januari". Jag vill bara träna. Och är inte ett dugg godissugen. Mycket märkligt alltsammans.

Kajsa sa...

Annika: Jag är inte heller godissugen. Mycket märkligt, efter en veckas all inclusive på Teneriffa med söta drycker, sockerpudrade munkar (min största last) och glass med karamelligt strössel så borde jag vara fullständigt skakig av beroende. Men det går så lätt. Också jag vill träna, och gör det - underbart!

Heja oss, härligt när de sunda vanorna faktiskt kommer av vilja och inte tvång!